SÅ TÄNKER MITT HJÄRTA

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

Av Per Ragnar
D+ Förlag 2006

På omslaget till boken syns ett dussin ansikten. Det är bl.a. Hitler, Luther, Serganten i Det går an, Ronnie i Weskers Hönssoppa och korngryn samt Arvid Falk i Röda rummet. Luther framträder så att säga live, men bakom de andra ansiktena skymtar man bokens författare, den lysande skådespelaren Per Ragnar. Själv har jag sett honom ett par gånger i paradrollen som Hitler, därtill som Luther och i TV som Sergeanten och Arvid Falk. Därtill minns jag honom i Bröderna Lejonhjärta och som en hemsk predikant vilken i en teve såpa sprängde alla i luften som sluteffekt. För att inte tala om hur utmärkt han var när han agerade värd för Gomorron Sverige 1980-85.

Nu är Per Ragnar något av en renässansmänniska, vilken behärskar många olika områden. Förutom att han är en av våra största skådespelare är han informatör, författare, tänkare och livsfilosof. Han har ”informerat och missionerat i frågor kring kost, motion och egenvård” och ”alltid levt som han lär och är i sin personliga livsstil en förebild i egenvård” för att citera juryns motivering när han 2004 fick det prestigefyllda Prosaria-priset.

Kanske kan detta låta väl präktigt och trist. Det är i så fall en missuppfattning. När jag 1982 var redaktör för hans och Maja Brauns härliga lilla bok Toatankar lärde jag känna en person som visst förenar en sund själ med en sund kropp men som är lättsam och rolig att umgås med och fenomenal på, att få den han är tillsammans med att känna sig intressant.

Det är den inspirerande människan Per Ragnar vi möter i den nya boken Så tänker mitt hjärta. I den kombineras mycket till en spännande, överraskande och lärorik blandning. Här finns memoarbitar med barndomsminnen från Valdemarsvik, Lund och Karlshamn. Efter studenten tog han hyra på Golden Gate och kom in i kamratgänget tack vare fotbollstalanger.

Så antogs han 21 år gammal till på Dramatens elevskola och fick träffa Gud – Ingmar Bergman – som sa, att det enda en konstnär kan berömma sig av är flit. Hela utbildningen blev schizofren – ena halvan ville bli aktör, den andra sökte vad kanske kan kallas Livets mening.

En lång rad spännande människor som Per Ragnar mött under sitt fortsatta liv, paraderar förbi i berättelsen och man blir avundsjuk att man inte fått träffa dem. Eller så är det på det viset, att Per Ragnar har en ovanlig förmåga se det märkliga hos andra. Dynamitarden Tore Kratz blev ett starkt stöd efter ett fruktansvärt gisslandrama i Brasilien. Ted Gärdestad var en nära vän i tjugo år innan han ”inte orkade längre utan lämnade livets perrong”.

Så tänker mitt hjärta är en fantastisk bok om Livets många möjligheter. Men den handlar också mycket om Döden. Professor Lars Kristiansson som fick cancer är en utgångspunkt. Men det är svårt hitta ord i dödens närhet. En kvinna besöker en timme sin svårt sjuke man. Hon läser en veckotidning mesta tiden. Säger plötsligt: ”Och snart har du namnsdag”. En djupsinnig pjäs om ett påveval avslutar denna omtumlande, fantastiska, befriande och djupt tänkvärda bok. Konklav heter pjäsen. Man läser den med stigande ångest. Alla har vi nog gjort sådant vi helst önskar glömma och som vi helst ej vill sota för. Kanske är Döden vårt straff, kanske ett öde värre än Döden. Konklav skulle jag vilja se i teve med Börje Ahlstedt som Kardinalen och Per Ragnar själv som kardinalens handgångne man Leonard Hume. Tills vidare är det ett äventyr att läsa den – liksom hela denna generösa bok!

JEAN BOLINDER