Jan 30th, 2012 | By | Category: 2012-01 jan, Recension

Omslag till Så gott som dödAv Mark  Billingham
Good as Dead 2010
Översatt av Gunilla Roos
Minotaur 2011
ISBN 13 9789185419685, inb, 405 sidor

Boken börjar dramatiskt. Polisen Helen Sweet går som vanligt in i kvarters-butiken för att köpa tidningen, då hon blir vittne till hur tre tonårspojkar kommer in och börjar plocka bland dryckesburkarna  och dricka. Ägaren Akhtar blir arg och säger till dem att betala. När de skrattar åt honom blir han rasande, hotar dem med ett basebollträ och kör ut dem. Därpå tar han fram en pistol och hotar Helen och en annan kund som väntar på sin tur. Han låser fast dem vid ett ledningsrör i ett inre rum. De blir hans gisslan.

Akhtar har nyligen förlorat sin son, Amin, och vill få klarhet i vad som hände när han begick självmord i fängelset och på vilka grunder han dömdes. Han minns namnet Tom Thorne från rättegången och kräver att denne utreder  fallet.

Det blir en kamp mot klockan. Polisens specialstyrka finns på plats, skottklara, och kräver att få göra slut på dramat. Thorne besöker fängelset, talar med personal och medfångar flera gånger, liksom med andra berörda. Så sakteliga klarnar händelseförloppet för Thorne. Mot slutet kläds den skyldige av, bokstavligt talat, och visas i all sin skröplighet.

En raskt och effektivt berättad historia. Tempot är högt med täta scenbyten. De sidohistorier som finns, t.ex. Helens ettårige sons öde, tillåts inte stjäla uppmärksamhet från gisslandramat.

Billingham visar att man inte behöver leta upp främmande, exotiska, miljöer, Ej heller göra sin hjälte till ett original med ovanliga sidointressen. Är  berättelsen spännande och om den berättas på ett medryckande sätt, fungerar det också. Flera författare skulle vinna på att låta handlingen få större utrymme på bekostnad av miljö- och personskildring.

BENGT HEURLIN

Mark Billingham

Mark Billingham. Foto Charlie Hopkins