RYTTAREN

Aug 11th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till RyttarenAv Christina Olséni och Micke Hansen
Massolit Förlag, 2017
ISBN 978-91-7679-051-9, 410 sidor

Christina Olséni och Micke Hansen är tillbaka med sin tredje humoristiska deckare Ryttaren i serien Mord i Falsterbo (de tidigare hette Fågelskådare och Badhytten: det som göms i sand kommer fram ibland). Eftersom alla romanerna utspelas på halvön Falsterbonäset, av invånarna kallat Näset, är det begripligt att författarna nu tagit sig an en av de mest prestigefulla hopptävlingarna i världen, Falsterbo Horse Show, som är årets höjdpunkt inom svensk ridsport och det största evenemanget på halvön i Vellinge kommun i sydvästligaste Skåne.

Christina Olséni och Micke HansenLäktarna är fullsatta när allt drar igång i det vackra vädret och förväntningarna är stora eftersom två erfarna ryttare ska konkurrera om den sista OS-platsen i hopplandslaget. Då en av dem faller död ner vid tredje hindret är manegen krattad för Olsénis och Hansens förmåga att berätta en varm, mysig och ändå rätt spännande historia av det pusselslag som var populärt innan thrillern och seriemördarberättelserna började dominera genren.

Det visar sig att ryttaren, som till råga på allt var förhandsfavorit, inte dött av naturliga orsaker. In kommer polisduon Mårten Lind (rätt hopplös snut om man tänker närmare på saken) och Lisa Stark vid Skanörpolisen, lika entusiastiska nu som i de två tidigare böckerna. Egentligen var det semesterdags men sådant från skrinläggas när det inträffar ytterligare ett dödsfall som klassas som mord.

Eftersom författarna i olika intervjuer sagt sig vara mycket måttligt intresserade av ridsport och hästar lyfter jag på hatten inför deras beskrivningar som jag som lekman i frågan finner mycket trovärdiga.

Liksom personerna. Med tanke på genren är de modellerade för att fungera i intrigen men känns ändå riktigt mänskliga. Åklagaren är gruvligt överansträngd, gamlingen Egon har svårt för att förlika sig med grannfrun och hennes franska besök.

Naturligtvis återställs ordningen. Mördaren avslöjas men innan dess kommer man på sig själv med att sitta och fnissa. Inte den sämsta belöningen när man läser en bok i hängmattan mellan skurarna.

Micke Hansen har arbetat som låtskrivare, artist och manusförfattare till TV. Christina Olséni är civilekonom och entreprenör. Båda författarna är bosatta på Falsterbonäset och skriver numera på heltid.

LENA JEPPSSON