RYMD UTAN STJÄRNOR

May 18th, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till Rymd utan stjärnorAv Jonas Moström
Uppläst av Torsten Wahlund (9 CD, ca 11 timmar)
Earbooks 2009

Det tar sin lilla tid innan man börjar förstå vad som är denna boks bärande tema, nämligen eutanasi, aktiv dödshjälp. I Moströms tidigare böcker har kriminalkommissarie Johan Axberg varit den viktigaste huvudpersonen. Han är viktig även här men än viktigare är hans kollega Sofia Waltin.

Jonas MoströmHennes faster, överläkare Pia Fjellstedt, försvinner från Sundsvalls sjukhus vilket utlöser aktivitet hos polisen. Efter en sidointrig där Axberg fått en ny flickvän som visar sig ha varit utsatt för våld i hemmet hittas en sjuksköterska mördad i sjukhusets kulvert och därmed börjar den huvudsakliga storyn rullas upp. I den spelar Axbergs spel- och dryckeskamrat Erik Jensen, också han läkare, en roll som visar sig vara intressant för utredningen. Liksom Sofia Waltins far som inte varit så värst förtjust i Pia Fjellstedt och enligt grannarna är en kitslig typ. I sina beskrivningar av både Waltins och Axbergs inre konflikter mellan privatliv och yrkesambitioner visar Moström sin styrka som skribent.

Johan Moström är läkare och beskriver sjukhusmiljön mycket ingående och träffsäkert. Det är förresten i sin helhet en välskriven historia med flyt och naturliga repliker.

Det visar sig att en romans mellan den döda sjuksköterskan och hennes första kärlek har stor betydelse för resten av historien. Till att börja med (ja, ganska länge)  får man intrycket av att författaren förespråkar aktiv dödshjälp. Sedan får man – åtminstone i sista stycket – en känsla av att han är ambivalent. Hans (eller snarare personernas) känslor inför fenomenet är aningen övertydligt skildrat och tillbakablickarna tar emellanåt bort en del av spänningen. Samtidigt får jag en känsla av att Moströms ärende gör att han inte finner just spänningen vara det viktigaste.

Torsten Wahlunds lugna stämma vaggar in lyssnaren i de sinnestillstånd som författaren tycks vara ute efter. Imponerande i sig.

Årets roman av Moström – Mirakelmannen – finns redan ute och kommer att anmälas i dessa spalter inom kort.

ERIK MAGNUSSON