RUBINKRETSEN

Apr 6th, 2021 | By | Category: 2021-04 april, Recension

Omslag till RubinkretsenAv Martin G Ljungqvist
Ekström & Garay, 2021
ISBN 9789189217904, 345 sidor

Rubinkretsen deklareras redan på bokens titelsida vara en spänningsroman av denna debuterande författare Martin G Ljungqvist. Romanen beskrivs på omslagets baksida som att här berättas om hur svenska storföretag och rika privatpersoner blir av med miljonbelopp i vad som kan bli de största bedrägerierna i svensk historia. Här handlar det om nätbedrägerier, företags bankkonton töms på mycket stora belopp och pengar som plötsligt tycks försvunna.

Martin G LjungqvistI sin genre är romanen ovanlig på flera sätt – visserligen beskrivs hjälten i jakten som en vältränad och stilig polis och IT-forensiker, Roger Tross heter han, vid NOA i Stockholm. Men han tar redan dag tre i denna hektiska vecka hjälp av en kvinnlig matematiker, Julia Amborn, och delar av denna jakt på förklaringen till tömda kontons försvunna miljoner utvecklar sig till en grundkurs i matematikens personhistoria och samtal om nutida matematiska gåtors möjliga eller omöjliga lösning. Den är ovanlig också i detta att den må kallas en spänningsroman men den saknar våldsutövning av brutalare slag och inte heller några passionerade kärleksakter skildras mellan de två problemlösarna. Ovanligt är också att här är det fråga om ett slags moderna och dolda Robin Hood…

Den läsare som till äventyrs inte är så bevandrad i tal om ”att hitta krypteringsnyckeln till ett vanligt krypto eller certifiering behöver man till exempel primtalsfaktorisera extremt stora tal, beroende av vilken metod som används” riskerar att börja tänka på annat när Roger och Julia fördjupar sig i den terminologin. Undertecknad började fascineras av att romanen utspelar sig från en torsdag till fredag i veckan därefter, vilket också är midsommarafton – när allt klart. 71 kapitel fördelade på dessa dagar. Men inte jämnt fördelade över dygnen. Och i vissa kapitel gömmer sig ett slags mellanrubriker bestående av en bokstav – N, O, N och D redan under den första torsdagens sex kapitel. Men där kanske döljer sig ännu en kod?

BIRGITTA NEY

Författaren är tidigare publicerad med en novell i DAST, Droppen.