Sep 14th, 2009 | By | Category: 2009-4, Recension

Omslag till Rött stoff

Av Ann Cleeves
Översatt av Jan Järnebrand
Red bones 2009
Albert Bonniers Förlag 2009

Handlingen utspelar sig på Shetlandsöarna. Under en utgrävning invid ett torp sker ett vådamord och ett självmord, ser det ut som. Kopplingar till lokalbefolkningen upptäcks av polisen Jimmy Perez.  Alldeles i slutet, utan att man vet hur det går till gissar sig Perez till vem som begått dåden, för trots att frågorna ställs många, många gånger, var det självmord, var det vådaskott, med upprepade svar av lokalbefolkningen, ja så klart det var, tror inte Perez det. Vad han grundar sina misstankar på vet inte läsaren.

Ann Cleeves

Instoppad viktig information för utredningen får läsaren inte ta del av. Cleeves använder den där 1940-talstekniken: han ringde ett samtal (punkt). Eller, någon ringer och säger: jag kan inte berätta det här i telefonen, kan vi ses i morgon. (Och då vet man ju att den människan råkar illa ut och att avslöjandet inte kommer till stånd.) Ibland ges dock läsaren chans att vara i centrum av händelserna. T.ex. det Perez får veta i ett samtal på sid. 270 får läsaren veta på sid. 290. Vad folk tycker om varandra blir dock läsaren uppdaterad på kontinuerligt.

På sid. 372 avslöjas mördaren. Som hastigast dyker motivet upp också. Alltihop skrivet på veckotidningsspråk. För läsare med den smaken är detta en pärla.

Författaren Cleeves belönades 2007 för Svart som natten med Duncan Lawrie Dagger, bästa engelska deckare, och blev nominerade till Martin Beck Award av Svenska Deckarakademin. Då för god brittisk klassik deckartradition, fina miljöskildringar och trovärdiga persongestaltningar.

HELENA SIGANDER