RÖTT ELLER GRÖNT?

Feb 14th, 2008 | By | Category: 2001-2, Recension

Av Marika Andræ
B. Wahlströms 2001

Denna doktorsavhandling berättar om B. Wahlströms ungdomsböcker med röda och gröna ryggar mellan åren 1914-1944. Marika Andræ menar att den som läser pojkböcker nästan alltid hamnar i en maskulin värld, medan flickorna i böckerna med röda ryggar också får träffa på pojkar.

Det där lär bero på Robert Louis Stevensons styvson som fick sin styvfar att lova att inte ha några tjejer med i Skattkammarön. Sen blev detta något som kom att hänga med i de flesta pojkböcker, vilket gör det hela allmänkulturellt. Pojkar skulle läras att bli män av det rätta virket, vilket i stort sett betyder att B. Wahlströms ungdomsböcker med gröna ryggar under hela den period som beskrivs är en sagolikt manlig värld befolkad av muskulösa hjältar och slemmiga skurkar, ofta i helt mansdominerade omgivningar

Flickböckerna var annorlunda, troligtvis beroende på att kvinnors ställning i samhället och på arbetsmarknaden förändrades radikalt. Fast författarna håller sig gärna till den gängse kvinnobilden. I äldre böcker var kvinnans karriär slut i och med det äktenskap som tycks vara den förväntade lyckligheten. Sen ändrades det något efterhand, men giftermål ansågs för det mesta vara livets mening för en kvinna.

Om man ska tro Andræ verkar det vara roligare att vara grabb under den här perioden, för det var mer fart och fläkt i pojkarnas böcker. De fick – till skillnad mot flickorna – leva med i ett himmelrike fyllt av äventyr och spännande händelser.