Apr 30th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Rosettanyckeln

Av William Dietrich
The Rosetta Key 2008
Översatt av Lennart Olofsson
Forum 2009

Efter romanen Napoleons pyramider för två år sedan återkommer William Dietrich med Rosettanyckeln vars intrig också rör sig på sandiga marker. I den förra boken var Napoleon Bonaparte i Egypten för att, hjälpt av Benjamin Franklins vän, den amerikanske äventyraren och vetenskapsmannen Ethan Gage, utröna Cheopspyramidens mysterier. När året 1799 infinner sig har Gage och den franske kejsaren blivit oense. Napoleon har bestämt sig för att invadera det heliga landet, något som definitivt inte gillas av den märkliga alliansen mellan engelsmän, franska rojalister och muslimska grupperingar.

Gage själv, en politisk vindflöjel, söker efter två för honom viktiga ting: den älskade Astiza som är spårläst försvunnen och Thots bok, en urgammal egyptisk skrift vars innehåll lär garantera upphittaren både vishet och stor makt. Tyvärr är han inte ensam i sökandet efter den bok som var ursprunget till de mirakel Moses utförde, Napoleon är också mycket intresserad.

Herr Gage är en snudd på osannolik antihjälte som hamnar i det ena predikamentet efter det andra på platser som är både vackra och farliga. Han klarar sig alltid genom en blandning av skicklighet, tur och mycken påhittighet. Ofta kul, lite klichéfyllt och inte alltid hundraprocentigt trovärdigt. Men eftersom det hela går undan blir man som läsare fast och rätt förlåtande.

William Dietrich

Man får faktiskt läsa sig en massa historia genom läsningem problemet är att man efteråt måste slå upp saker och ting för att få reda på om det var sant eller licensia poetica.

Vildbasaren Gage har likheter med filmhjälten Indiana Jones och hans vidlyftiga affärer med alla dessa livsfarliga och supermodellsvackra kvinnor gör boken mycket underhållande.