ROSE MADDER

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-4, Recension

av Stephen King
Viking 1995

Rose Daniels, regelbundet och gradvis alltmer sadistiskt misshandlad av sin make, polisen Norman, under hela deras 14-åriga äktenskap, är huvudperson i Kings senaste roman Rose Madder

En dag vaknar Rose äntligen till insikt och flyr från sin make. Hon ger sig av till en större stad (som utan att det direkt nämns i texten tycks vara Chicago) och börjar med hjälp av en förening för misshandlade kvinnor och de vänner hon får efterhand, att långsamt stabilisera sig i sin nya tillvaro. Men Norman, galen av hat och uppslukad av ett frätande vansinne som gör honom garanterat livsfarlig, har inte alls släppt sin försvunna Rose. Han söker efter henne och förs av sin polisinstinkt allt närmare.

Liksom han framgångsrikt gjort vid några tidigare tillfällen har King den här gången sökt sig utanför skräckens domäner. I stället har han använt sig av vardagligt hotfulla situationer och en stegrad neurotisk atmosfär, för att få sina många läsare att ofelbart börja svettas av oro. Han lyckas den här gången också. Samtidigt har han byggt ut intrigen att innefatta ett inte oviktigt fantasy-element, som har att göra med en tavla föreställande en kvinna som Rose köper. Tavlan döper hon till Rose Madder och börjar efterhand tycka att tavlans motiv lever ett eget liv.

Det är en starkt spänningsfylld och engagerande roman, där King visar en imponerande förmåga att leva sig in i en plågad kvinnas situation. Lättläst engelska, med den för författaren sedvanliga portionen av vardagsslang och okonventionella uttryck.

ROLF NILSÉN