RÖRGAST

Apr 15th, 2014 | By | Category: 2014-04 apr, Recension

Omslag till RörgastAv Johan Theorin
Uppläsning av Magnus Roosman
Bonnier Audio 2013
ISBN 978-91-7533-217-9, 16 CD, cirka 18 tim

Theorins roman är ett intrikat bygge med den framgångsrika familjen Kloss som nav. De driver den populära semesteranläggningen Ölandic Resorts dit den unga Lisa kommer för att spela gitarr och agera DJ. Dit anländer också 12-årige Jonas tillsammans med sin far, det svarta fåret i familjen Kloss, som avtjänat straff för spritsmuggling. De har alla sina funktioner men den mest framträdande personen av dem alla är den pensionerade sjömannen Gerlof Davidsson, en man med hjärtat på rätta stället och en rättskaffens envishet som får bära mycket av historien.

Han är med från början i denna sista bok i Theorins Ölandskvartett. På 1930-talet är han hjälpreda på kyrkogården där en av de tidiga bröderna Kloss ska begravas. När kistan sänks ner i jorden hörs knackningar inifrån den. Det är denna boks enda ”övernaturliga” inslag, som mot slutet ges en alternativ förklaring. Med vid denna händelse är också romanens andra huvudperson, Aron Fredh, som emigrerar men inte till det Amerika som han tror sig vara på väg till. Han och styvfadern hamnar i stället i arbetarnas paradis Sovjetunionen som, visar det sig snarare är ett arbetarnas helvete och där Aron blir de paranoida styrandes bödel. Den delen av berättelsen är skickligt och uppseendeväckande berättad och som längre fram stiger fram med sorg, upprättelsebehov och hämndlystnad. Aron är grundligt skildrad och blir, liksom Gerlof och Jonas de levande människor det mesta kretsar kring när hämnaren till sist återvänder till ön.

Magnus RoosmanJonas hamnar under en kvällstur i gummiflotte ombord på ett fartyg där han finner döda sjömän och han tror givetvis att det är ett spökskepp. Väl i land hamnar han hos Gerlof och anförtror sig åt honom. Detta blir avstamp inför en räcka händelser som bottnar i familjehemligheter, grymma minnen och ett raserat gammalt torp.

Jag har en känsla av att Magnus Roosmans (bilden ovan tv) lugna uppläsning av den saktmodiga texten ger en extra dimension åt Theorins epik.

Johan Theorin

Johan Theorin. Foto Mickey Thörnblad