ROPAREN

Nov 18th, 2008 | By | Category: 2008-5, Recension

omslag till roparen

Av Jakob Nilsson
Kartago Förlag 2008

Det var 1954 som Stieg Trenters kriminalroman Roparen kom ut och likt så många andra deckare från samma penna tilldrog den sig stor uppmärksamhet. 54 år senare har serietecknaren Jakob Nilsson gett sig på att överföra intrig, atmosfär och känsla till ett nytt medium.

Kanske borde Nilsson ha valt en annan bok av Trenter att förvandla till serie. I Roparen finns visserligen fotograf Harry Friberg med men det gör inte hans vanliga sidekick, den sprättige med karismatiske kriminalpolisen Vesper Johnson. I stället utreds mordet på tösen som mördades på Kastellholmen i Stockholm av kommissarie Victor Regn, en mer blek figur som inte blev någon återkommande person i Trenters stora produktion.

Det är kanske därför som jag inte minns intrigen i boken. Roparen står i bokhyllan i min gamla sommarstuga men dit är det 36 mil. I stället ringde jag Ulla Trenter som intygade att Nilsson följt Stiegs intentioner mycket väl.

Stieg Trenter var Stockholmsskildrare av rang och Nilsson har letat bilder från 1950-talets svenska huvudstad att ha som underlag för historien. Det har han gjort bra – utom vi ett par tillfällen när bilarna faktiskt ser ut att redan köra på höger sida, något som inte fick göras utan polisingripande före 1968. Och visserligen handlar historien om relativt unga människor men Nilssons tecknarstil när det gäller personer tenderar att göra dem barnsliga.

jakob nilsson

Dessutom förstår jag att det är svårt att göra något riktigt dramatiskt av en pusseldeckare. Dagens serieläsare är bortskämda med action. Trenter skrev faktiskt också sådant, fast dessa historier låg längre bak i tiden än 1954.

Det kanske låter som om jag är missnöjd. Det är jag inte alls. Stadsbilderna återkallar nostalgiska minnen från när jag som 14-åring 1954 liftade från Hudiksvall till Stockholm för att se Povel Ramel och hans KnäppUppare på Idéon vid Brunkebergstorg. Det är ett kärleksarbete som Nilsson åstadkommit och det har han och färgläggaren Jenny Carlberg stor heder av.