RONNIE

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2010-1, Recension

Omslag till RonnieAv Ron Wood (med Jack Macdonald och Jeffrey Robinson)
Ronnie 2007
Översatt av Björn Lundqvist
BTM Books 2009

Rolling Stones har en låt som heter Yesterday’s Paper. Den handlar om hur fort någonting försvinner ur människors intresse. Rolling Stones har också, sedan drygt 30 år tillbaka, en gitarrist som heter Ron Wood. 2007 publicerades hans memoarer i hemlandet England och boken Ronnie kom ut på svenska 2009. Jag fann den i realisationslådan i en mataffär i Rimbo. Det tar alltså inte ens ett år innan en bok anses vara så inaktuell att den måste krängas ut för strax över 40 spänn. Man kan bli ledsen för mindre.

Det är en sorglustig historia Ron berättar om sitt liv. Han föddes i en stor zigenarfamilj (jo, jag vet att det ska heta romer numera) där fadern försörjde dem som arbetare på de många engelska små kanalfraktbåtarna. Fadern och bröderna såg till att traktens pubar blomstrade och unge Ron lärde sig att sprit är kul. Hans beskrivningar av fyllor (och senare av rus från andra preparat) påminner om min ungdoms skrytsamma kamrater – och kanske om mitt eget rätt lögnaktiga prat om hur mycket jag tålde i den åldern.

Det var en musikalisk familj och Ron lärde sig spela på åtskilliga instrument, men gitarren kom att bli det som förde honom till de höjder där Rolling Stones dväljs efter att han varit med i grupper som Birds (inte Byrds), Jeff Beck Group och Faces. Miljoner har runnit in och ut genom hans fingrar, utsvävningar med kvinnor, sprit och narkotika var legio. Vid sidan av musiken har han sysslat med konst, och är en inte så oäven tecknare och målare.

I slutkapitlen berättar han om att han nu blivit fri från dessa ”dämoner”. Undrar det egentligen …

Att boken kom att bli ett Yesterday’s paper har nog andra orsaker än att boken är dålig. Det är den inte, bara lite tjatig ibland med all dess namedropping. Översättningen är schysst, jag har bara noterat ett par förlåtliga syftningsfel. Det är bildmaterialet som är under all kritik. Samtliga bilder, antingen det är foton, målningar eller teckningar, har drabbats av moaré, vilket gör att de alla ser ut att vara tryckta på wettexduk. Synd på så rara ärter, inte minst när man vet att Photoshop har en moaréborttagande funktion.