Feb 3rd, 2021 | By | Category: 2021-02 feb, Recension

Omslag till RökridåAv Jørn Lier Horst och Thomas Enger
Røykteppe, 2019
Översättning Marianne Mattsson
Wahlström & Widstrand, 2020
ISBN 978-91-46-23632-0, inbunden, 329 sidor

Jørn Lier Horst är 50 år, har arbetat som polis och är idag är en av Norges mest kända deckarförfattare. Han debuterade år 2004 med Nøkkelvitnet och belönades 2013 med det nordiska litteraturpriset Glasnyckeln och 2014 med Svenska Deckarakademins pris för bästa översatta kriminalroman. Thomas Enger är 47 år, utbildad journalist och har arbetat i nio år på den norska webbtidningen Nettavisen. År 2010 debuterade han med kriminalromanen Skendöd. De är också författarna bakom de hyllade serierna om William Wisting och Henning Juul. Rökridå är den andra delen i en serie om kommissarie Blix och journalisten Emma Ramm. Den första delen, Nollpunkt, kom 2020.

Emma arbetar på webbtidningen news.no och har gått ner till Rådhuskajen för att se fyrverkerierna på nyårsafton. Hon var själv nära att bli ett av offren i en tidigare mordutredning, och hon känner på sig att något kommer att hända när många människor samlas för att fira. Vid tolvslaget exploderar en bomb i en soptunna på platsen och dödar fyra och skadar flera personer. En av de skadade är bekant för Alexander Blix: Ruth-Kristine Smeplass, mamman till den lilla Patricia som kidnappades tio år tidigare och har varit försvunnen sedan dess. Var det en slump att hon skadades eller har det att göra med den tidigare kidnappningen?

Emmas partner Kasper har följt efter Emma och han dör av explosionen. Emma vill ta reda på vem som ligger bakom attentatet för att på så sätt också hitta Kaspers mördare. Blix tror att attentatet kan ha Patricias kidnappning att göra. De börjar på var sitt håll att gå tillbaka till händelserna när Patricia försvann.

Horst och Enger har gjort det igen: en välskriven och mycket spännande bok, med högt tempo och många cliffhangers. De har konstruerat en intelligent intrig som överraskar läsaren med sina oväntade kast. Korta kapitel som bryts när spänningen står på topp och ett nytt kapitel ger ett nytt perspektiv. Det enda irritationsmomentet är flera syftningar på händelser i den tidigare boken Nollpunkt, utan att läsaren får tydlig förklaring. Har man inte läst den boken fattas något. Men det är bagateller. En härlig bok att sträckläsa från början till slut!

Jørn Lier Horst och Thomas Enger

Jørn Lier Horst och Thomas Enger. Foto Jarli & Jordan

Taggar: , , , , , ,