Nov 1st, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till RökAv Dan Vyleta
Smoke, 2016
Översatt av Birgitta W Augustsson
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-71-0-016670-0, 504 sidor

Folk har sagt att denna roman har stora likheter med den stil som Charles Dickens (1812–1870) utvecklade under sin epok medan andra påstår att Vyletas bok är en ny Harry Potter. Inget är väl riktigt sant, det finns andra författare som har drag av denne kosmopolit som föddes i dåvarande Tjeckoslovakien, och de flesta av de skrivare han jämförs med har författat romaner som utspelar sig i ett verkligt England medan det 1800-tal som här beskrivs är en alternativ värld.

Potter-likheten märks mest i början, i en internatskola av det typiskt brittiska snitt dit högreståndsmäniskor skickar sina barn. Där träffas Albus Potter [sic] och Scorpius Malfoy, två pojkar som är mycket olika men trots det blir bästa kompisar. Dickens-likheten ligger i beskrivningen av skolan i Oxford, en verkligt ruskig läroanstalt.

Titeln Rök kommer sig av att man kan se om en människa är syndig och ond genom att hon avger både sot och rök. En mördare som hängs avger särskilt giftiga avgaser och man har konstaterat att det var syndafallet i Edens lustgård som orsakade världens första rökutveckling av detta slag. Men man är inte klok över om det är ett Guds straff eller möjligen en sjukdom. Om det är det senare, finns det få någon medicin mot den?

Hur som helst, de två pojkarna hamnar i London där de råkar ut för den sorts kärlek som kan ta död på vänskap men också kommer en konspiration på spåren och bestämmer sig för att ta reda på vad den där röken egentligen handlar om.

Ibland blir det lite knepigt att hänga med i svängarna. Vyleta drar in en mängd bipersoner som förflyttar berättarperspektivet men också i viss mån läsarens intresse. Spänningen minskar och ökar oupphörligt  när vi förpassas till olika märkliga platser och slår förstås mest till igen när upplösningen närmar sig i Londons kloaksystem. Innan dess har vi fått oss mycket till livs, till och med en dos samhällstillvändhet. Det är en mångtydig bok som fick åtminstone mig att grubbla lite över läkemedelsindustrins vara eller icke vara och åt vilka håll man bör rikta blicken om man är en moralens väktare.

Dan Vyleta föddes 1974 i dåvarande Tjeckoslovaken (som blev Tjeckien 1993). Han växte upp i Tyskland, studerade i Storbritannien och bor nu i Kanada. Han har skrivit en rad böcker och är mest känd för historiska skildringar.

ÅSA PETTERSSON

Dan Vyleta

Dan Vyleta. Foto Michael Lionstar