ROGER OCH REBECKA

Feb 3rd, 2020 | By | Category: 2020-02 feb, Recension

Omslag till Roger och RebeckaAv Karin Alfredsson
Bokfabriken, 2020
ISBN 978-91-78352-67-8, 300 sidor

Karin Alfredsson är en 67-årig välkänd författare. Hon har engagerat sig i kvinnors förhållanden och fick Svenska Deckarakademins debutantdiplom 2006 för boken 80 grader från Varmvattnet, som var den första spänningsromanen i en serie om läkaren Ellen Elg. Den femte boken i serien, Pojken i hiss 54, kom ut 2011 och nominerades till det årets bästa kriminalroman av Svenska Deckarakademin. Alfredsson har totalt skrivit 19 romaner, och den senaste, Roger och Rebecka, kom ut i år.

Roger och Rebecka är en fristående fortsättning på Vajlett och Rut från 2018. Vi får fortsätta att följa småskollärarinnan Vajlett och hennes smygförhållande med postfröken Rut i byn Granträskåsen i Västerbottens inland. Byn präglas av pingstförsamlingen som skapar en trångsynt och kontrollerande atmosfär för alla bybor, även för dem som inte är med i församlingen. I boken Vajlett och Rut inledde de båda ett förhållande bakom nerdragna rullgardiner.

Karin AlfredssonMen deras tid tillsammans blev kort, för Ruts son Roger flyttade till sin mamma. Rut är rädd för att hennes lesbiska förhållande med Vajlett ska bli känt och att hon då skulle förlora vårdnaden om sin son. Vajlett är rädd för att förlora sitt arbete om det blev känt att hon är lesbisk.

Roger trivs inte i byn, men så kommer Ingeborg och dottern Rebecka tillbaka. Ingeborg blev gravid och ivägkörd från byn av sin far, men nu är han död och hon återvänder.

Rebecka blir Rogers vän. De är de enda i byn som saknar syskon och pappor. I skolan regerar numera magister Forsberg. Han är en auktoritet bland byns vuxna, men barnen är rädda för honom. Hans auktoritära undervisningsmetoder skiljer sig från Vajletts, men hon vet inte om hon ska tordas säga ifrån. Forsberg visar sig dessutom vara intresserad av Vajlett och antyder att han förstår vad som pågår mellan Vajlett och Rut. Ska Vajlett flytta, glömma Rut och de förbjudna känslorna och bli en vanlig ogift skolfröken igen någon annanstans? När hon reser till Umeå för att träffa gamla kurskamrater inser hon vad hon vill göra.

Karin Alfredsson gör läsaren inte besviken. Hon fortsätter att berätta om det karga och ensamma livet i Granträskåsen med samma mustiga och humoristiska anslag som i föregående bok. I den här boken får läsaren ett välkommet återseende av byborna och miljöerna. Detaljerna är även denna gång så målande beskrivna att man som läsare tycker sig befinna i den lilla byn. Karin Alfredsson lyckas blanda vardagliga händelser med existentiella frågor som är relevanta också idag. Resultatet har blivit en härlig bok. Låt oss få fortsätta följa människorna i Granträskåsen i flera böcker!