RÖDHAKE

Sep 5th, 2009 | By | Category: 2002-3, Recension

Av Jo Nesbø
Rødstrupe 2000
Översatt av Per Olaisen
Forum 2002

Norska män kan också, det har Nesbø bevisat med flera prisade romaner. Här har han åstadkommit en bok som i spänning och upplägg kan mäta sig med Forsythes Schakalen. Harry Hole har vid ett statsbesök skjutit en amerikansk Secret Serviceman, och för att dölja gjorda fel befordras han till kommissarie och placeras på polisens säkerhetstjänst i en position där han inte behöver göra mycket.

Oslo har problem med tatuerade nynazister och den olagliga importen av ett dyrt och sällsynt attentatsgevär till nationen får Hole att börja rota. Vad läsaren och inte han kan ana har en gammal cancersjuk krigsveteran, som stridit för tyskarna på östfronten under andra världskriget, en plan att genomföra ett attentat. Han menar att hämnd måste utkrävas på en man som skadat den norska nationen, och cancern gör att han har ont om tid.

Rocksångaren och civilekonomen Nesbø har gått grundligt tillväga vid komponerandet av sin tredje roman – den första hette Fladdermusmannen och med den vann han Skandinaviska Kriminalsällskapets pris Glasnyckeln – och ger läsaren en gedigen bakgrund till det mesta som sedan sker. Kanske lite väl mycket, för hoppen mellan decennierna, kan bli förvirrande och en svensk läsare är inte alltid så hemmastadd i norska förhållanden. Men denna lilla anmärkning uppvägs med råge av att författaren tycks ha en instinktiv känsla för detaljer som förhöjer stämningen och gör Rödhake till en suggestiv och närmast kuslig inblick i mentalt marginaliserade människors själar.

LENNART BRÅDING