RÖD VINTERÄNGEL

Nov 24th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till Röd vinterängelAv Tove Birkeland Brandt
Bra och Leve Förlag 2013
ISBN 9789198130607, häftad, 351 sidor

Författaren är en av årets många debutanter. Hennes man Ståle har också deckardebuterat i år och hans bok kommer så småningom att recenseras här. Tove har tidigare bl a arbetat som journalist och kock, men nu har hon och hennes man satsat på skrivandet och ger ut på ett eget förlag.

Röd vinterängel är en våldsam historia om psykopaten Jailson som söker upp kvinnor i alla åldrar, våldtar och mördar dem. Han drivs av sitt begär efter blod i snön, han kallar sina offer för röda vinteränglar. Våldet är extremt närgånget beskrivet och det fungerar eftersom de bäst berättade delarna av boken är just de som handlar om brottslingen och hans dåd.

I övrigt är karaktärerna inte så grundligt gestaltade. De lämnar inte mycket över till läsarens fantasi. Fantasifulla är istället deras namn. Här finns inte många sonnamn. Polisen heter Rita Vråk, begravningsentreprenören heter Arne Corax och rättspsykiatern heter Nils-Petter Rymling. Det finns humor i dessa namn, men inte så mycket av den varan i boken. Berättelsen är som sagt spännande men lite spretig och ibland naivt framställd. Miljö och dialog behöver fördjupas i kommande böcker, vilket jag är övertygad om kommer. Jag vet inte vad författaren har för redaktörshjälp, men det känns som om det behövs lite sådan bearbetning här.

Tove Birkeland BrandtBoken är skriven i presens. Det ökar närvaron men har också sina begränsningar. Författaren lyckas bra med detta. Det är absolut inget fel på grundhistorien. Psykopatens tankar och härjningar känns äkta trots att det blir väldigt blodigt, lika blodigt som bokens omslag.

NISSE SCHERMAN