Jul 2nd, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till Röd dimmaAv Patricia Cornwell
Red Mist, 2011
Översatt av Nils Larsson
Norstedts, 2014
ISBN 978-91-1-305517-6, 388 sid

I denna, den nittonde boken som Cornwell kommit ut med, har ett halvår tidigare en av Kay Scarpettas tidigare chefer – Jack Fielding – hittats mördad och den nyfikna rättsläkaren bestämmer sig för att ta reda på varför detta hände. Scarpetta har just blivit utsedd till chef för Cambridges Rättsmedicinska Center men lämnar, trots varningar från sina närmaste medarbetare Massachusets och reser till Georgias kvinnofängelse för att tala med den intagna Kathleen Lawler som hon hoppas har informationer om mordet. Lawler, gripen för sexbrott, var för åratal sedan terapeut på ett läger för oregerliga ungdomar och då förfört den blott tolvårige Fielding, något som ledde till att Dawn Kincaid föddes. Denna Kincaid hade, åtta månader innan Scarpetta kom till Georgia, gett sig ut på en mordturné som resulterade i fyra offer. Ett av dessa var Fielding. Kincaid greps när hon var i färd att ta död på Scarpetta.

Det blir krångligare än så. Man skulle kunna tro att den gripna mörderskan lämnar bilden för en fängelsecell, men icke så. Hon anmäler Scarpetta för mordförsök och menar att hennes egna handlingar skedde i rent självförsvar. Nu hoppas Scarpetta på ledtrådar i sina samtal med Lawler.

Patricia CornwellDet är förhören med denna storslagna sociopat som fängslat mig mest i historien. De ger egentligen inte så mycket – snarare tillför de fler frågor. En av dem gäller den dödsdömda Lola Daggette, som hävdar sin oskuld trots att hon befunnits skyldig till mord på en familj.

Större delen av bokens första halva består av tillbakablickar och Cornwell är sannerligen mångordig. Men blir till sist lite otålig och undrar vad allt detta egentligen har med saken att göra. Men till sist lyckas Scarpetta föra sin utredning vidare. Hennes analyser av bevisen – blodstänk, osmält mat och klister på frimärken – är sådant som Cornwells läsare känner igen och har uppskattat genom hennes nästan tjoget böcker.

Fast det har funnits flera av dessa med en tätare intrig än i denna, det hjälper inte att Cornwell låter Scarpetta jagas av mördare (det hör nästan till) och nästan blir paranoid på kuppen. Trots att boken är tjock (nästan 400 sidor) känns den ganska tunn.

KARL HJELM