ROCKEN ANFALLER

Nov 11th, 2020 | By | Category: 2020-11 nov, Recension

Omslag till Rocken anfallerAv Björn Horgby
Carlssons Bokförlag, 2020
ISBN 978-91-8905-300-6, 637 sidor

Horgby placerar i denna bok rockmusiken i en politisk, kulturell och samhällelig fåra och inleder med en historisk betraktelse som har sin början i efterkrigstiden när ungdomar så smått började revoltera mot föräldrarnas musiksmak. Titeln Rocken anfaller är på sätt och vis missvisande. Rocken infiltrerar kommer sanningen närmare eftersom motståndet från den äldre vita generationen från början var starkt mot en musikform som var influerad av svarta bluesmusiker och av fattiga countrymusikanter.

Björn HorgbyDet är ett mastodontverk Björn Horgby, professor emeritus i historia, åstadkommit. Hans redogörelse tar sin början (som sig bör, höll jag på att skriva) i Liverpool med historien om Lennon som föddes under kriget. Den har berättats förr men Horgby ger den en historisk bakgrund. England var fattigt men jobbade sig sakta upp mot en högre levnadsstandard. Här finns också jämförande utvikningar mot Europa och USA, tankar om kvinnans roll i samhället, något som i viss mån kan förklara att den tidiga rocken – importerad till hamnstaden via amerikanska skivor – gjorde genren till em grabbarnas musik, först som skiffle som sedan utvecklades i en tuffare riktning.

Sedan fortskrider berättelsen om olika kända musiker under 20 år, från 50-talet till 70-tal. Från början kan van tala om en musikalisk smältdegel i England. Band som Beatles och Rolling Stones tog upp den rockmusik som kom från USA och gav den en omisskännlig brittisk touch (och i Beatles fall också ett drag av music hall). I USA, som alltid varit rasistiskt, möttes ”negermusiken” av starka protester av den religiösa, högern som dessutom hade väldig sexualskräck, vilket inte minst Elvis Presley fick erfara.

Under Vietnamkriget blev musiken annorlunda, mer politisk och protestinriktad och drogers inverkan blev allt mer uppenbar. Det var också då som kvinnor som Janis Joplin och Aretha Franklin började märkas och ta plats.

Rocken anfaller är en gedigen historia om rock, genderfrågor och politik. Eftersom jag själv i någon liten mån var insyltad i musikbranschen på 60-talet finner jag naturligtvis berättelsen om den tiden intressantast och Björn Horgbys kunskaper och berättarglädje måste saluteras. En sak undrar jag dock över – han skriver om en Tennessee Ernie Floyd som skulle ha sjungit in arbetarsången Sixteen Tons. Kan det vara en korrekturmiss? Vad jag vet sjöngs den in av Tennessee Ernie Ford och nätet känner inte till denne Floyd.