ROCK AND ROLL

Nov 11th, 2012 | By | Category: 2012-11 nov, Recension

Omslag till Rock and rollAv KG Johansson
Reverb 2012
ISBN978-91-85697-45-8, 280 sid

Tider förändras men kynnen verkar bestå. Det här är en roman fylld med realistiska skrönor (om den ordkombinationen finns) med ett norrländskt rockband som spelar covers i centrum. Jag upplevde lite av det här under det glada 60-talet när jag som PR-knutte flängde runt på de nordiska vägarna med band som Panthers, Lenne & Lee Kings, Shanes, King George Discovery och Björn Skift & Slamcreepers.

Fast huvudpersonen Peo upplever musikscenen senare än 60-talet och rimmar sin ramsa ”nästa cigg, nästa gig, nästa ligg”. Cigarretter och spelningar var nog mer frekvent för de gamla popmusikanterna än umgänge med flickor – även om sådant förekom. Det där snacket om sprit och droger hör nog senare tider till och förekommer oftare i band där man sliper släpa med sina grejer före och efter spelningen. Det sagt kan man konstatera att flaskan inte är långt borta i skildringen.

Men det där hör mer ihop med drömmarna om rock- och bandlivet. Peos orkesterkamrater är alla äldre än honom men i grunden ändå barn på något sätt. I början är allt kul men det dröjer inte innan tristessen sätter in. Lyckan finns där när allt stämmer på scenen, när samspelet får allt att flyta utan ansträngning. Men dit kommer man inte utan att öva och utan att känna till harmonilära.

KG JohanssonJohansson (född 1952 i Glommersträsk) är väl mest känd som science fictionförfattare och musiker. Hans huvudinstrument är gitarr och att han är insatt i annat än rock’n’roll bevisas kanske av att skriver ett operalibretto till kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014. Men han har tydligen inte glömt sina killdrömmar (inte ens våta sådana) och det kommer fram i romanen.

Han intresserar sig också för människor, deras inbördes relationer och konflikter, inte enbart inom med musikaliska. Och frågan om det går att intellektuellt förstå Rock’n’roll besvaras med ett nej, den musikformen är fysisk nog att kännas i hela kroppen när alla goda komponenter samlas på samma ställe.

Författaren var professor i rockmusik vid Musikhögskolan i Piteå fram till 2006, när han blev frilansande musiker och författare på heltid.