Jan 15th, 2008 | By | Category: 2001-3, Recension

Av David och Leigh Eddings
The Rivan Codex 1998
Översatt av Ove Fransson
Omslagsillustration Geoff Taylor
Wahlströms fantasy 2000

Nu är det julafton för alla kalenderbitande Eddingsfans. Den som läst Sagan am Belgarion och Sagan om Mallorea och alltid undrat hur mycket en tolnedrisk guldmark egentligen är värd eller törstat efter detaljer om den förbjudna Toraks bok kan få en högtidsstund tillsammans med Rivas skrifter. Här finns nämligen alla bakgrundstexter till ovan nämnda sagocykler. Som sanna världsbyggare gjorde paret Eddings upp kompletta beskrivningar av sina påhittade folks boplatser, historia, mytologi et cetera ända ned till klädedräkternas utformning innan de gav sig på att skriva själva berättelserna. Dessa bakomliggande texter har David Eddings ramat in med trivsamt prat om en fantasyförfattares vedermödor och kallat Rivas skrifter.
Själva konceptet är tveksamt. Hur stort läsvärde har en mytologi som endast har med annan fiktion att göra? Är det något sorts Tolkien-komplex som gör att Eddings vill ge ut sin egen Silmarillion? Eddings och deras förläggare verkar medvetna om problemet och har givit boken en så aptitlig kostym som möjligt. Snygga illustrationer och David Eddings lärda småprat direkt till läsaren gör boken uthärdlig. Att han är uppfylld av sitt eget skapande sticker han inte under stol med. Eller som det står på näst sista sidan: ”Självupptagen, vad? Men självupptagenhet är en grundförutsättning för att man skall kunna bli författare.” Står man ut med den attityden kan man hoppa över de mer högtravande bitarna och ha stort utbyte av David Eddings inledande och avslutande reflexioner.

KAROLINA BJÄLLERSTEDT MICKOS