RIKITIKITAVI

Feb 21st, 2012 | By | Category: 2012-02 feb, Recension

Omslag till RikitikitaviAv Rikard Wolff
Wahlström & Widstrand 2011
ISBN 9789146221012

En folkhemsberättelse kallar Rikard Wolff sin självbiografi. Han återger sina upplevelser alltifrån barndomen till och med vad som sker sommaren 2011. Det är en intressant bok såtillvida att han delger läsaren alla sina psykiska problem, föräldrarnas problem med honom och hans vänners tolerans eller intolerans. Det känns som om det är en mycket öppen bok. Han skriver kort och mjukt. Hans språk är försiktigt men säkert. Och det stämmer väl in på innehållet. Det är alltså en balans mellan språk och handling.

Rikard WolfI boken ingår en CD som består av flera av de sånger som han framfört tillsammans med Eva Dahlgren, Lisa Ekdahl och Kari Bremnes.

Det här är alltså skildringen av skådespelaren och sångaren Rikard Wolff. Vi får följa honom när han upptäcker att han är bög. Men han gör det här på ett som jag skulle vilja kalla ”ickekommersiellt” sätt. Det är ganska affektlöst. Vilket är behagligt. Han gör ingen större historia av det. Hans kärlekar är lika svåra, lätta, underbara, obehagliga som allas kärlekar. Det hela är inte konstigare än som en kvinnlig författande flata uttryckte det: ”Tidigare har jag älskat män. Nu älskar jag en kvinna.”

Hans genombrott med Änglagård och hans vänskap med Helena Bergström och Colin Nutley förmedlar han med både beundran och uppriktigtighet. Han talar väl om de flesta kollegor. Undantaget är Ingmar Bergman där han ändå inte säger ett ont ord om regissören. Hans värme känns betydligt mer när han skriver om sin mamma. Då får orden liv och känsla.

Det här är en bok som skall läsas varsamt.

LENNART HÖGMAN

Taggar: ,