Feb 14th, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Omslag till RiketAv Robyn Young
Kingdom, 2014
Översatt av Jessica Hallén
Norstedts, 2015
ISBN 978-91-1-305999-0, 485 sidor

Vid sekelskiftet mellan 1200- och 1300-tal låg Skottland under kung Edvard I:s klack efter att skottarna besegrats vid Falkirk 1298 och William Wallace avrättats sju år senare. Skottarnas längtan efter självständighet verkade förbli en längtan. Men 1307 dog kungen och tronen besattes av hans son, den mycket vekare Edvard II. Skottarna såg chansen och reste sig igen.
Robert Bruce hade valts till kung där, något Edvard inte kunde tåla och därför samlade en här som drog norrut för att besegra upprorsmakaren och ena riket igen.

Robyn YoungEngelska författare ser till att landets historia dokumenteras in i minsta detalj, både i faktaböcker och romaner. Nu har Robyn Young efter böckerna Revolt och Rebell nått den punkt i historien då Robert Bruce genom att mörda sin rival John Comyn orsakat splittring och fått en hop nya fiender. Den skotska armé han förfogar över är svag. Han har förlorat sin auktoritet och tvingas fly in i höglandets vildmark. Den krona han bär sedan kröningen betyder ingenting när han saknar ett rike att styra.

Men Bruce ger sig inte. Han måste stärka sin och sina allierades krigare och lyckas med det genom list och driftighet. När Edvard II:s armé börjar tåga mot norr är skottarna redo att möta dem. Vid den lilla staden Bannockburn i kommunen Stirling i Skottland är de beredda att möta engelsmännen vid det av skottar belägrade fortet Stirling Castle den 24 juni 1314. Slaget skall avgöra landets framtid. Skottarna var färre än engelsmännen men Robert the Bruce, som han också kallades, var en skicklig härförare. Engelsmännen anföll dag och natt men lyckades aldrig få motståndarna att ge vika och deras förluster blev mycket kännbara. Till sist greps Edvard II av panik, red iväg och tog en båt tillbaka till London.

Robyn Young beskriver ingående och smått beundransvärt tiden och de lidanden som inte enbart drabbade Bruces anhängare utan även vanligt folk. Persongalleriet innehåller många faktiska människor med några få fiktiva gestalter och författaren förvaltar dem väl. Trots en del bruk av licentia poetica följer hon det historiska skeendet mycket tätt. Det ligger mycket arkivarbete bakom och man inser att tiden inte var något för harhjärtat folk.

Robyn Young föddes 1975 i Oxford. Hon har en mastersexamen i kreativt skrivande från universitetet i Sussex, bor numera i Brighton och har bland annat arbetat som lärare på en skrivarskola. Hon har gjort flera researchresor i Europa och Mellanöstern för sina böcker. 2007 sågs Robyn Young av bokhandelskedjan Waterstones som en av “25 författare för framtiden”. Listan hade sammanställts med hjälp av agenter, förläggare och en panel av Waterstones medarbetare.

KARL HJELM