RIDDAREN AV DE SJU KUNGARIKENA

Jan 6th, 2015 | By | Category: 2015-01 jan, Recension

Omslag till Riddaren av de sju konungarikenaAv George R R Martin
Förlag Forum, 2014
ISBN 978-91-37-14312-5, inbunden 300 sidor

R. R. Martin är vida känd för sina stora mastodonta romaner i serien ”Sagan om Is och Eld”, även kallad för “Kampen om Järntronen”. Men författaren är även den korta novellens mästare och om jag förstår det rätt så vurmar han för noveller.  Han samarbetar ofta i antologier som presenterar det bästa inom genren för amerikanska moderna korta noveller inom fantasy och action.

Boken består av tre korta riddarnoveller som utspelar sig ca 100 år före ”Järntronen-serien”.

Häckriddaren från 1998 är en berättelse om mötet mellan Dunk (Sir Duncan den Store), en purfärsk riddare av enkel härkomst och Egg, en pojke som vill bli väpnare. Allt kretsar kring den stora turneringen som äger rum på Askvardsgärde.  Nummer två är Den eldsvurne riddaren som skrevs 2004. Novellen utspelar sig två år senare när Dunk och Egg tar en tjänst hos en gammal riddare. Det är en berättelse med anor från medeltidsromaner om platonisk kärlek, trohet och svek. Tredje novellen är Den mystiske riddaren som publicerades 2010. Det omaka paret Dunk och Egg deltar i festligheter vid Vitmuren och träffar lord Blodkorp, och ett drakägg försvinner.

Dessa mindre noveller är en övning i riddarromantik, heraldik och medeltida vapenfetischism.  Det kryllar av pålyxor, lansar, stridsläggor och vassa svärd i olika sammanhang. Blodiga fajter utspelas och de beskrivs i minsta detalj. Händelserna kryddas med referenser till alla kända familjer från Järntronen-serien som Lannister, Tyrrel, Targaryen och Greyjoy. Här sitter huset Targaryen på Järntronen, Aerys I Targaryen är kung och oäktingen Lord Blodkorp är kungens hand. Lugn råder i Westeros – lugnet före stormen. Det är som Ivanhoe och Walter Scott på steroider. Fast R R Martin blandar högt och lågt, han avklär riddarromantiken och presenterar ett moraliskt dilemma i varje berättelse.

Det är intressanta noveller och de fungerar även som en bra ”prequel” för alla Game of Thrones-fans som väntar på sista boken i serien. Det är även intressant att se författarens berättarteknik i mindre format där själva formen sätter stopp för snirklighet och vilda utsvävningar. Många av oss har kanske gett upp hoppet om att den gamla mästaren ror i hamn sitt mastodontprojekt och får ihop alla lösa trådar och öden som han har lagt ut i Drakarnas Dans.

Förordet på två sidor ger ett mycket bra intro till Westeros historia. En mycket bra sammanfattning som duger gott för de flesta. Är man ett riktigt inbitet fan så kan jag även rekommendera en bok med titeln The Untold History of Westeros and the Game of Thrones (A Song of Ice and Fire). Det är en historiebok om De sju kungadömena, där de stora strider som ledde fram till händelserna i The Game of Thrones skildras (av Elio M Garcia och Linda Antonsson, Bantam).

Eller varför inte läsa bägge två och sedan resa till Kroatien och Malta på semester där serien spelades in? Det är en fantastisk verklighetsflykt.

ANDRÉ LOUTCHKO

Georg R R Martin