RICKMANLIGAN. Churchills attentat i Sverige

Feb 13th, 2020 | By | Category: 2020-02 feb, Recension

Omslag till RickmanliganAv Tommy Jonasson och Simon Olsson
Historiska Media, 2019
ISBN 9789175459219, 303 sidor

Texten handlar enligt titeln om ett attentat, som initierades och understöddes av den brittiska regeringen och underrättelsetjänsten. Avsikten var att spränga delar av hamnen i Oxelösund – en av tre utskeppningshamnar för export av järnmalm i Sverige. Exporten gick bland annat till Storbritannien, men främst till Nazityskland som i hög grad behövde höggradig järnmalm till krigsindustrin under andra världskriget. Operativ chef för organisationen i Sverige var Alfred Rickman.

En avsevärd del av boken ägnas åt det brittiska underrättelseväsendet, särskilt den verksamhet som sysslade med desinformation, spioneri och sabotage. Vi får ingående upplysningar om de ansvarigas bakgrund, utbildning och familj, men även om svenska medborgare som på olika sätt var indragna i förberedelserna för attentatet. Det är utmärkande för boken i sin helhet. Det är en mängd detaljer om till exempel slaget om Narvik, mineringen av delar av norska kusten, järnmalmsproduktion, vinterkriget, sprängämnen och så vidare. Det är mycket ambitiöst upplagt, men risken är att läsaren drunknar i mer eller mindre ovidkommande fakta, desto mer som attentatet aldrig kom till stånd och att bokens titel är missvisande. Innehållet ser ut att vara ett konglomerat av olika mer eller mindre löst sammanfogade trådar.

Ett stramare redaktionellt arbete hade förvisso varit önskvärt. Texten hade vunnit på analyser av pronazistiska, nazistiska och antinazistiska strömningar som fanns i de miljöer där Rickmanligan opererade. Man har anledning tro att de spelade roll för den allmänna synen på sabotage mot tyska intressen och det rättsliga efterspelet.

ULF MALMSTRÖM