REX MUNDIVALSEN och STICKSPÅR

May 9th, 2014 | By | Category: 2014-05 maj, Recension

Omslag till Rex MundivalsenREX MUNDIVALSEN
Av Toni Rhodin
Kira Förlag,  2013
ISBN 978-91-980921-0-3, 220 sid

Författaren Toni Rhodin tillhör en av Sveriges mest kända cirkusfamiljer och har på så sätt fått tillgång till “cirkusens underbara värld”. Hans romandebut utspelar sig mycket riktigt i cirkusmiljö men det  är framförallt livet utanför manengen som skildras i boken.

Rex Mundivalsen är en berättelse om en pojke, vars mamma en gång varit cirkusartist och uppträtt på familjens cirkus, men slutat innan hon fick Rex. När hon en dag ärver vagnar och djur, bestämmer sig mamman för att återuppliva Cirkus Mundi igen.

Det är genom Rexs ögon vi får följa detta arbete. En stor del av boken handlar om arbetet med att få allt på plats för att Cirkus Mundi skall kunna börja sin turné. Cirkusvagnar ska målas, djuren skall skötas om, tränas och dresseras, tillstånd sökas och mycket annat. Allt detta skildras så man förstår vilken arbetsinsats som det krävs, men för Rex har det ett frihetens skimmer.

Bäst av allt tycker Rex att alla djur är, med sina personligheter och behov av omsorg. Eftersom den här världen till stora delar är ny för den unge Rex, så  får vi som läsare också lära oss olika termer som används i cirkusmiljö och sättet att arbeta på. Kommunikationen med både djur och människor baseras på franska och tyska facktermer, men även en del polska och engelska.

Vi befinner oss i nutid, men ibland kan cirkusvärldens traditioner som beskrivs så ingående i boken förmedla en känsla av att det hade kunnat vara femtio år sedan. Men berättelsen skildrar långt ifrån en nio till fem-tillvaro. För den som kan sin cirkushistoria så har författaren också en hel del referenser till sin egen släkt men även en del andra personer kan man identifiera från dagens cirkusvärld. Men det är absolut ingen nyckelroman!

Rex Mundivalsen fick läsarnas eget litteraturpris Årets debut 2013 i Stora Läsarpriset i Bokcirklar.se som administreras av Sveriges länsbibliotek. Gissningsvis så är det ämnet snarare än prosan som föranlett utmärkelsen. Författarens ambition är att förmedla en verklig bild av en värld vi inte möter så ofta.  Bokens förtjänst är att den ger unika inblick i vissa delar av cirkusens värld. I slutet kommer en underhållande skröna som väl inte i det stora hela kan tillskrivas att vara en realistisk skildring men fortfarande finns det skärpa i detaljerna och här blommar berättarglädjen.

Omslag till StickspårSTICKSPÅR
Av Toni Rhodin
Kira Förlag, 2014
ISBN 978-91-980921-8-9, 216 sidor

Stickspår är handlingen förlagd till kring strax före förra sekelskiftet. Här får vi med en gång möta en historisk person, nämligen Brazil Jack. Men det är inte han som är huvudpersonen i berättelsen även om han dyker upp som gubben i lådan då och då. Även i denna bok så har en pojke/ung man huvudrollen. Hans föräldrar betecknar sig som resande. Willy som är huvudpersonens namn, har genom sitt möte med Brazil Jack och andra personer hört om cirkuslivet och han drömmer om att få komma dit. Men vägen är lång och krokig. Den går från Danmark till Sverige, tar en omväg över Ryssland och Polen innan Willy kan förverkliga sina drömmar om att starta en egen cirkus.

Den värld vi får möta i berättelsen är livet vid sidan om det vanliga livet. Vi får vara med på en vandring som bokstavligen görs på fötterna. Ibland får man sova ute och maten räcker inte alltid till. De hankar sig fram med ett litet tivoli den mesta tiden. Den mest spännande delen är när Willy får chansen att pröva sina vingar och åka till Ryssland med ett kuriosakabinett. Han möter kärleken i Polen men återvänder till sin familj för att skapa sig en framtid så han kan gifta sig. Efter ytterligare äventyr så har han fått möjlighet att förverkliga sin dröm om en egen cirkus och får förena sig med sin kärlek.

I den här berättelsen så finns ingen ambition att läsaren skall informeras utan det är mera rakt på med skrönorna. Författaren har sagt att han använt många historier som han har hört berättas av äldre släktingar och läst i boken som hans farfar, Brazil Jack skrivit. Men det nämns bara några få personer ur cirkushistorien. Det är så vitt jag kan bedöma en helt fiktiv värld fast med en realistisk inramning. Allt är berättat med en entusiasm som blir till en älskvärd historia.

Boken som Brazil Jack skrivit heter PÅ MITT LIVS NÖJESFÄLT , Wahlström & Widstrand 1945

MONA BORNECRANTZ
medlem i Akademien för cirkuskonstens bevarande