Feb 2nd, 2012 | By | Category: 2012-02 feb, Recension

Omslag till RevoltAv Robyn Young
Insurrection 2010
Översättning Jessica Hallén
Norstedts 2011
IBSN 978-91-1-303400-3

Robyn Young föddes 1975 och bor i England. Hon är känd för sina historiska romaner, inte minst för sin trilogi Tempelriddaren.

Revolt är den första delen i en ny trilogi. Handlingen utspelas på 1200-talet. Året är 1286 och Skottland genomlider den värsta vintern på länge. En del tror att domedagen har kommit. Kungen av Skottland luras att rida ut från Edinburgh i stormen och mörkret. På vägen mördas av en av sina egna män. Det finns ingen given arvinge, och de mäktiga skotska klanerna börjar strida om tronen och inbördeskrig hotar landet. Samtidigt planerar Edward, kungen av England, att invadera Skottland. I nära två decennier har han burit på tankarna att erövra Skottland. Men allt går inte Edwards väg.

Ur slag och blodsfejder stiger en ung man fram och vågar trotsa honom. Hans namn är Robert the Bruce och hans historia börjar i Revolt.

Boken är en spännande blandning av fakta och fantasier. Många av de personer som skildras har historiska förebilder, och för den svenska läsaren finns naturligt stora kunskapsluckor. Robert the Bruce levde mellan 1274 och 1329, och var Skottlands kung Robert I från 1306 till sin död 1329. Han var en av Skottlands mest kända kungar och ledde landet i frigörelsekriget mot England. Den som är historiskt bevandrad kommer att finna många fel att klaga på. Men om man ser detta som den saga berättelsen är kan man ohämmat njuta av skildringen, av Robert the Bruces utveckling från ung man till mognad och självförverkligande i en omgivning full av familjekonflikter, politiska strider.

Young målar upp en förgången värld på ett sådant detaljerat sätt att man nästan kan känna lukter och höra ljuden från striderna. Många stridsscener är utförligt och trovärdigt beskrivna, och läsaren stiger in i en skildring där banden mellan Skottland och England är många och den komplicerade politisiska situationen redovisas på ett begripligt sätt. Young kombinerar många historiska detaljer med intriger,
svek, mord och spännande karaktärer.

Boken är välskriven och medryckande. Om man gillar medeltida skildringar av riddare, då är det här definitivt en bok väl värd att läsas. Och man kan med spänning se fram emot del två och tre i serien.

Robyn Young

Robyn Young. Foto Debra Hurford Brown