RESSURRECTION

Jan 11th, 2008 | By | Category: 2000-1, Recension

By W. A. Harbinson
Hodder & Stoughton 1999

Nu är den här, den länge aviserade och efterlängtade sista delen i Harbinsons otroligt intressanta serie om de flygande tefatens historia. Den sträcker sig så långt tillbaka som till slutet av 1800-talet då en man vid namn John Wilson föds. En man som under mer än ett århundrade skall komma att styra vår värld på flera olika sätt. Jag har tidigare recenserat de övriga fyra böckerna i serien om tefatens historia och påpekat att det är mycket konstligt att inget svensk förlag tagit tillfället i akt att översatta dessa utomordentligt välskrivna böcker till svenska. Att de gjort stor succé i England och USA förstår jag mycket väl. Det enda sorgliga är vä1 att de inte är utgivna i unisona band. De fyra första finns endast i pocket. Hela serien omfattar över 3.000 sidor.
När bok nummer fem tar sin början är Wilson död. Det är i alla fall vad man tror. Under de följande nio åren lever vår jord i fred och man försöker återgå till ett normalt liv. Då återvänder plötsligt de flygande tefaten och dess cyborgs och de tar med lätthet över jorden. Man förslavar många av jordens människor och ett fåtal får fortsätta att leva i ghetton.
Endast en viklig bas återstå och dit kan inte ens cyborgs eller tefaten nå. Det är basen uppe i Antarktis som fortfarande har kvar sitt skydd i form av en ogenomtränglig skärm. Där finns också den unge Michael Johnson, som får i uppdrag att ta sig till Washington för att klara ut vad som pågår där. Han får hjälp av några personer från ett ghetto.
Att författaren Harbinson har enorma kunskaper råder inget tvivel om. Han har även förmågan att rent språkligt bädda för en utomordentligt spännande och intressant SF-thriller där han verkligen inte sparar på effekterna.

IWAN MORELIUS