RESAN MOT ROCKENS RÖTTER Mr. R&B räddar ett musikaliskt världsarv

Sep 14th, 2016 | By | Category: 2016-09 sep, Recension

Omslag till Resan mot rockens rötterAv Jan Kotschack
Premium Publishing, 2016
ISBN 978-91-87581-20-5, 381 sidor

Little Boxes skrev  och sjöng den amerikanska bluessångerskan Malvina Reynolds (1900–1978). De flesta av oss lever och verkar inom ganska snäva områden och i dessa kan man bli riktigt berömd trots att resten av världen inte ens vet att man existerar. Denna tanke slog mig när jag läste den alldeles utmärkta boken Resan mot rockens rötter av Jan Kotschack. Jag hade givetvis lyssnat till många av de artister det berättas om i boken men om den i musikkretsar tydligen välkände svensken Jonas Bernholm och hans betydelse för dessa musiker, sångare och scenartister hade jag inte en susning.

Nu har jag en susning.

Det var i mitten av 1970-talet som Jonas tillsammans med ett par lika passionerade kamrater bestämde sig för att bli skivbolagsdirektörer och ge ut plattor av rockens och bluesens bortglömda pionjärer. Detta skedde på ett ganska stort antal etiketter: Route 66, Mr. R&B, Stockholm, Blues Boy, Crown Prince, Saxophonograph, Jukebox Lil, “Whiskey, Women and…”, Dr. Horse, Gospel Jubilee, Lanka Lanka, Jazz Information, Gamla Skivbekanta, Gospel Friend, Gospel Treasures och NarroWay. Jag hade ett par i samlingen, men olyssnade sedan länge. Nu fick jag anledning att få igång den gamla vinylspelaren.

Jan KotschackBernholms aktiviteter, som bland annat innebar resor till USA för att söka upp dessa tidiga musiker, beskrivs mycket ingående av Jan Kotschack (om namnet verkar bekant kan det bero på att hans far Jack ”Hit the Road” Kotschack blev berömd för att ha startat Radio Nord på 60-talet och därmed förändrade Sveriges Radio från grunden efter att ha skrämt livet ur den socialdemokratiska regeringen) i denna välskrivna romanliknande reseskildring där utvikningarna är både legio och fantastiska. Kotschack har följt Jonas Bernholm i spåren, både i Sverige och USA.

Bernholm såg genom skivutgivingen och artiklar i dåtida svensk och internationell musikpress till att artisterna återkom i rampljuset och flera av dem (Roy Brown och Ruth Brown är ett par värda att nämna) genomförde också turnéer i Norden. Och genom Bernholms skivor fick de också betalt för sina prestationer, vilket var långt ifrån vanligt i hemlandet.

Jonas Bernholm var en skivdirektör som inte liknade andra bolagshöjdare. I början bodde han centralt i Stockholm och skjutsade grammofonskivorna (både egen utgivning och sådant han samlat på sig) på cykelns pakethållare. Till sist fick han dock ett hem och ett lager på landet.

Han blev något av en respekterad kändis i kretsarna på köpet. När han till sist avveckade verksamheten sålde och donerade hela sin väldiga skivsamling, alla brev och unika foton till National Museum of American History i Washington och såg därmed till att rädda ett amerikanskt kulturarv. Senare döpte Stax Museum of American Soul Music i Memphis en uppmärksammad utställning om Bernholm till Giving the Music Back: Mr. R&B Helps Save A Cultural Heritage.

Boken innehåller, vid sidan av foton, också de gedigen diskografi.

Journalisten Jan Kotschack, född 1952, har arbetat på Aftonbladet och varit redaktör för  SAS ombordtidningar, först Upp&Ner och sedan Scanorama. Han är bosatt i Midsommarkransen, en av Stockholms södra förorter.