RELIGIONEN

May 8th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till ReligionenAv Tim Willocks
The Religion 2006
Översatt av Peter Samuelsson
Albert Bonniers 2009

1565 har 60.000 turkar samlats för att erövra de katolska johanniterriddarnas sista starka fäste på medelhavsön Malta. Nu ska den blodiga uppgörelsen mellan islams krigare och de kristna stå. Huvudpersonerna i denna tjocka, välskrivna och spännande historia är två – den saxiskättade supermanliga busen och äventyraren Mattias Tannhauser och den vackra maltesisk adelskvinnan Carla de La Penautier. Hon är på jakt efter sin försvunne son och när Mattias rekryteras att hjälpa henne hamnar han inom synhåll för den ränksmidande inkvisitorn Ludovico Ludovici. Det är givetvis inte så nyttigt att stå i vägen när Ludovici konspirerar för att ta över Johanniterorden.

Beskrivningen av hur Malta dränks i blod får det nästan att vändas i magen. Willocks beskriver mycket grafiskt stympningar och andra äckliga grymheter. Och de flesta – hjältar som ickehjältar – tycks va var sin egen agenda att försvara.

För övrigt är språket hisnande och den här boken borde faktiskt locka fler än de historiskt intresserade till läsning. Sen kan man ju ha synpunkter på Tannhauser – en karl som är mer übermench än de flesta biografagenter.

Det som Willocks vill få fram är att religiösa krig sällan handlar enbart om religion. Det finns ofta affärsmässiga argument bakom en invasion eller en krigsförklaring. Och han har förmågan att driva sina teser även i detta 650-sidiga epos på ett icke alltför litterärt sätt. Man känner på sig att han använder sig av färdigheter han lärt sig som manuskriptförfattare för både film och teater. Han skriver mycket visuellt.

Sen är det förstås det här med aktualiteter. En stor strid mellan muslimer och kristna tycks ju redan pågå i världen och Religionen kan peka på vilka misstag som kan göras – om de inte redan är gjorda. Tolerans sätts i varje fall alltid på undantag.

Det finns annat som hör hemma i väpnade konflikter. Sex är en sådan sak och Willocks glömmer inte heller denna ingrediens.

Sexet (vid sidan om det som  beskrivs) är drivande i bakgrunden. Ärkeskurken Ludovico Ludovici är Carla de La Penautiers sons far. Och Tannhausers fosterfar dyker plötsligt upp i striden. I sanning – sammanträffanden är alla intrigers moder. Men man tror på Tim Willocksalltsammans, beroende på att Willocks bygger en legend som man vaggas (eller kanske kastas) in i. När man väl kommit förbi sidan ett befinner man sig i en virvel av händelser och när man till sist pustar ut finner man glädje i att författaren lovat komma med ytterligare två böcker med samma hjältar.

KARL HJELM

Tim Willoocks. Foto Toby Cohen.

Taggar: ,