Jan 7th, 2009 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till Rekyl

Av Andy McNab
Recoil 2006
Översättning Gösta Zetterlund
Forum 2008

Rekyl är pseudonymen Andy McNabs  nionde thriller om Nick Stone. McNab är idag 48 år och han tog värvning i det brittiska infanteriet vid 16 års ålder. Åtta år senare antogs han vid specialstyrkan Special Air Service (SAS) där han tjänstgjorde fram till 1993. Numera är han framgångsrik thrillerförfattare.

McNab har skrivit om sina erfarenheter från SAS i böcxkerna Bravo Two Zero (1993) och Immediate Action (1995), varav den första gjorde honom känd bland den breda allmänheten. De böcker han skrivit därefter är fiction som bygger på hans långa erfarenhet av de miljöer han skildrar. De har alla varit storsäljare i Storbritannien.

Huvudpersonen i alla dessa böcker är Nick Stone, en tuff före detta SAS-soldat som arbetat med hemliga uppdrag för brittiska underrättelsetjänsten. Handlingen i Rekyl börjar med ett uppdrag i Zaire 1985 och återförs efter ett femtiotal sidor till nutid. Den kvinna Nick Stone planerat att leva med resten av livet med är plötsligt försvunnen. Han försöker leta reda på henne och letandet leder honom till Afrika och ett krig i Kongo, där han varit cirka tjugo år tidigare på ett uppdrag. Nick upptäcker en konspiration och han dras in i en rad intriger.

Det som i bokens baksidestext kallas för en ”adrenalinstinn prosa som träffar läsaren som ett knytnävslag i magen” finner jag snarare vare en tröttande text stinn på stereotypa figurer och klichéartade dialoger och beskrivningar. Författaren kan inte eller vill inte frigöra sig från sina tidigare klichéer, utan stilen är identisk med de föregående Nick Stone-böckerna. Trots all action med strider, explosioner och dödande lyckas han inte förmedla någon spänning som fångar läsaren. Boken är lika ointressant som alla biljakter i amerikanska actionfilmer.

Taggar: ,