Jan 15th, 2022 | By | Category: 2022-01 jan, Recension

Omslag till RegissörenAv M. W. Craven
The Curator, 2020
Översättning Gabriel Setterborg
Modernista, 2021
ISBN 978-91-8023-234-0, inbunden, 400 sidor

M. W. Craven är en brittisk kriminalförfattare. Hans första kriminalroman, Brännaren, vann 2019 års CWA Gold Dagger Award och kom ut i svensk översättning 2020. Svart Sommar (2021) och Regissören är den andra respektive tredje boken om kriminalkommissarie Washington Poe.
Det är jul och en mördare lämnar avskurna fingrar på olika platser i grevskapet Cumbria i nordvästra England. Ett meddelande lämnas kvar på varje scen: #SSU6.

Washington Poe och Till Bradshaw får ansvaret för att utreda fallen. Analyser visar att ett av fingrarna hos var och en av de tre offren tagits medan de var i livet, och det andra fingret tagits efter döden. Något av offren var bedövade medan de andra dog i svåra våndor. Deras ende misstänkte förnekar sådant som bevisligen är sant, samtidigt som han bekänner saker de inte känt till. Alla tre offren tog ledigt från sina arbeten under samma två veckor tre år tidigare. Sedan hör en FBI-agent av sig till Poe. Hon tror inte att det handlar om en seriemördare, utan något farligare: en man som kallar sig Regissören.

Det här är första boken jag läser av Craven. Han följer traditionen av skickliga brittiska deckarförfattare, och lyckas snabbt fånga läsarens intresse med detaljrika skildringar av polisarbetet och miljöerna i det vintriga nordvästra England. Han ger fina personporträtt och kryddar med lite humor då och då. Samtidigt låter han en otäck och spännande historia växa fram och trollbinda läsaren. När man tror att man vet vad som ska hända kastas allting om och förutsättningarna ändras. Upplösningen är djävulsk och oväntad. En lysande bok!

M. W. Craven

M. W. Craven. Foto Julie Winspear