Aug 5th, 2011 | By | Category: 2011-8 aug, Recension

Omslag till Regi Foto Klippning Jan TroellAv Kurt Mälarstedt
Norstedts 2011
ISBN978-91-1-303810-0, 416 sid

Troell, 80 år, knegar vidare trots pensioneringen. Nu har hans liv och verk blivit beskrivet i en tjock, skönt illustrerad och synnerligen intressant bok av Kurt Mälarstedt.

Han har gjort många filmer, både långa och korta, och jag beundrade särskilt Här har du ditt liv efter Eyvind Johnsons svit Romanen om Olof och filmerna efter Mobergs utvandrarböcker.

Biografins titel säger mycket om hur regissör Troell (som skulle ha hetat Trolle om fadern lyckats få igenom namnbytet, men det gick inte så han kastade om ett par bokstäver) arbetar. I Sverige har det alltid gått bra, men när han gjorde film i Amerika hotades han av skadestånd av facket om han så mycket som petade på kameran.

Kurt MälarstedtMälarstedt har på hederligt journalistiskt vis intervjuat Troell, inte en gång utan många gånger under flera år. De har blivit vänner och detta skiner igenom i texten. Han berättar om Troells barndom i skånska Limhamn, hans år som lärare i folkskolan, tiden med smalfilmskamera då han gjorde kortfilmer och genombrottet 1966 med Här har du ditt liv. Den följdes av filmer om Sagolandet, Il Capitano, Ingenjör Andrées luftfärd och Maria Larsson eviga ögonblick och boken innehåller roande upplysningar om filmerna, vad som fick Jan Troell att fastna för att göra dem, ofta små poetiska detaljer som kommit fram under resarcharbetet.

Han lägger ner ett enormt arbete på sina filmproduktioner, vill ha full kontroll, filmar helst på plats och undviker att arbeta i studio. Han har fått sina skådespelare att ställa upp i 36-gradig kyla i Norrlands inland. En gång, under inspelningen av Il Capitano, historien om Åmselemördarna, tog han med hela filmteamet till Västergötland för att ta bilder av ett sällsynt ängsgräs endast blommar i två dagar.

Han hade troligen aldrig fått göra film på Mobergs böcker Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige om Karl-Oskars och Kristinas episka resa till en annan kontinent om inte Vilhelm Moberg sett Här har du ditt liv och imponerats av den unge filmarens poetiska bildspråk. Moberg hade varit besviken på de filmer som tidigare gjorts på hans romaner, men här såg han en regissör med känslomässig styrka.

Vilhelm Moberg godkände Max von Sydow och Liv Ullman i huvudrollerna men när Troell ville ha Monica Zetterlund som sockenhoran Ulrika i Västergöl protesterade han mot att ”schlagersångerskan” skulle få rollen. Men Troell insisterade och när författaren fick se provfilmningen där Monica ryter till mot kyrkvärden med orden ”Kommer du ihåg när du kom med riksdalern i ena handen och kuken i den andra …!” sade han: ”Jag hade fel!”

Alla Troells filmer har inte mottagits reservationslöst men det flesta har fått pris av något slag. Nästa höst har hans långfilm om redaktören och nazistmotståndaren Torgny Segerstedt i Göteborgs Hanldels- och Sjöfarts Tidning premiär. Den har fått namnet Dom över en död man.

Tillsammans med boken finns en DVD-skiva med ett tiotal kortfilmer av Jan Troell, flera av dem mycket intressanta. Stad som skildrar en ung grabbs sökande efter sin borttappade sköldpadda är mycket – i brist på annat ord – söt, men Uppehåll i myrlandet är nog den som väckte störst intresse hos mig eftersom den så tydligt banar väg för Här har du ditt liv.