REDAN DÖD

Jun 16th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Redan dödAv Charlie Huston
Already dead 2005
Översatt av John-Henri Holmberg
Voltaire Publishing 2010

Det här är en hårdkokt blandning av vampyrroman och deckare, ett slags bok som Raymond Chandler eller Dashiell Hammett skulle ha kunnat skriva om de kommit på någonting så corny som att hela Manhattan var fullt av gäng bestående av ättlingar till gamle Bram Stokers mest kända gestalt.

I denna bok är privatspanaren Joe Pitt (ja, man kan heta sånt i USA) huvudperson. Han lider av ett virus som långsamt äter honom inifrån och enda boten är att få i sig en halvliter blod per dygn. Jag skulle ha kastat den här boken i väggen om det inte varit för den svenska översättningen. John-Henri Holmberg är nog den bästa man kan hitta för den här sortens knasiga litteratur.

Charlie HustonVampyren Joe är en ensamvarg (förstås) som inte vill slå sig samman med någon av de vampyrklaner som styr den undre världen på den ö som heter Manhattan. Och eftersom han är PI måste han skaffa jobb. Hans uppdrag i Redan död är att söka rätt på en försvunnen överklassflicka. Ett bekymmer som dyker upp under letandet är en ”hasare”, vilket inte är någon som lufsar fram på gatorna i för vida tofflor, utan en krake som smittats av en köttätande bakterie som får hasare att larva omkring och snaska i sig hjärnorna på sådana han lyckas övermanna. I andra böcker och filmer brukar den sortens figurer kallas zombies.

Låter det galet? Håller med. Men Redan död är skriven med så gott humör att när man väl köpt legenden kan man läsa den som en trettiotalsdeckare med helt nytt stuk. Reminiscenserna från Hammett och Chandler är lite dolda, men väl värda att hålla ögonen öppna efter. Det blir lite som att lösa ett krypto.

Allt blod får man ta på köpet, eller som ett bonus om man är lagd åt det hållet.

Charlie Huston romandebuterade 2004 med Caught Stealing. Därefter  har det kommit ytterligare tio romaner, däribland de  om Joe Pitt. Han har vidare skrivit manus till tecknade serier och grafiska romaner för serieförlaget Marvel Comics. Han är gifte med skådespelerskan Virginia Louise Smith och bor i Los Angeles, dit han flyttat från Manhattan, New York.

Taggar: , , , , , ,