Mar 15th, 2017 | By | Category: 2017-03 mars, Recension

The blue lenses, 1971
The apple tree, 1952
The Birds, 1952
Översatta av Gösta Sellin, Lisa Rothstein och Gerd Lilliehöök
Modernista, 2017
ISBN 978-91-7645-576-0, 271 sidor

Daphne du Mauriers Rebecca från 1938 är troligen hennes mest kända roman, en gotisk och romantisk berättelse med psykologiska thrillerinslag. Filmregissören Alfred Hitchcock, som hade näsa för intriger som innehöll mysterier, gåtfulla scenerier, passioner och brott gjorde naturligtvis en film byggd på Rebecca 1940. Han gillade hennes sätt att bygga upp en intrig (fast han var själv ganska hänsynslös mot sina förlagor när han gjorde film) och hade redan året innan använt hennes roman Jamaica Inn från 1936 i filmsammanhang. I Sverige fick den rullen det mer förklarande namnet Värdshuset Jamaica.

Hitchcock  filmade också hennes novell Fåglarna efter att Evan Hunter, mer känd som Ed McBain, skrivit manus till den. McBainkännaren Ted Bergman skrev 2009 i Dast att Hunter fick beskedet av Hitchcock att glömma allt han läst och bara koncentrera sig på titeln och idén med fåglar som anfaller människor. Efter premiären 1963 har filmens status som klassiker ständigt växt. Många år efter Hitchcocks död 1980 sa Evan Hunter: ”Hitch tonade alltid ned manusförfattarnas betydelse i sina filmer, och framträdde själv som deras enda upphovsman. Vilket är okay eftersom han utan tvivel var huvudorsaken till deras storhet. Men hans bästa filmer är välskrivna … ”

Åter till Rebecca. Som en studie av besatthet är den en modern och sparsmakad skräckberättelse som mycket väl förtjänar att räknas som en av de stora engelska romanklassikerna. Den utspelar sig på godset Manderley där en ung men fattig kvinna flyttar in efter att han gift sig med den gåtfulle Max de Winther. Där finns redan hushållerskan Mrs Danvers som på ett sjukligt sätt försvarar minnet av de Winthers första hustru Rebecca som dött i en tragisk olycka ett år tidigare och därför gör livet surt för den nygifta och rätt osäkra kvinnan vars namn aldrig nämns. Läsaren får hela tiden känslan av att något otäckt väntar så fort man vänder blad. På utsökt thrillermanér vänds historien upp och ner just som man börjar tro sig förstå sammanhangen. Och bokens skurk är en av seklets mest minnesvärda.

Boken med titeln Fåglarna är en novellsamling som förutom novellen som namngett den också innehåller Titta inte nu (filmatiserad av Nicolas Roeg), samt Inte efter midnatt, De blå linserna och Äppelträdet. Fåglarna är en skräcknovell vars innebörd diskuterats ända sedan den publicerades för första gången och diskussionen om symboliken tog ytterligare fart efter att Hicthcock byggt sin fyrtioåttonde film på hennes novelltitel mer än på innehållet. Några anser att människans makt över naturen hotas när de börjar angripas av vilda fåglar. Andra menar att det är en allegori över maktbalansen under kalla kriget. Men det finns också en Freudiansk tolkning. Birds på engelska betyder både fåglar och tjejer och det fanns folk som menade att tiden för filmen sammanföll med lanseringen av p-pillret och att fågelangreppen var straffet för att frigjorda kvinnor började bli sexuellt aktiva.

Romanförfattaren och dramatikern Daphne du Maurier [1907–1989] bodde större delen av livet i Cornwall i sydvästra England och hennes berättelser utspelar sig ofta där. 1969 tilldelades hon adelstiteln titeln Dame Commander of the Order of the British Empire (DBE).

Daphne du Maurier

Daphne du Maurier. Foto Ruth Bartlett

Taggar: , , , , , , ,