RÄVEN

Jul 11th, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Omslag till RävenAv Michael Connelly
Echo Park 2006
Översatt av Eva Larsson
Norstedts 2008

Harry (egentligen Hieronymus) Bosch har varit Connellys huvudperson i arton böcker sedan Svart eko kom på svenska 1999 och den kom i original redan sju år tidigare. Han har fått uppleva mycket, tillräckligt mycket för att de interna utredarna inom Los Angeles-polisen ska känna honom väl. Det är de som tar hand om förhören av poliser som avlossar sina vapen i tjänsten. Också i denna fantastiskt intrigrika roman träffar de varandra.

Bosch har löst många mord och andra brott och under en tid blev han så utbränd att han tvingades lämna polisen. Men en gång snut alltid snut. Han återgick till sitt gamla yrke och i Räven återfinns han 2006 på avdelningen för gamla olösta brott.

Där tar han lite då och då en titt på ett av sina egna fall – ett tretton år gammalt försvinnande. Unga Marie Gesto försvann spårlöst och till synes oförklarligt från ett varuhus i Hollywood och polisen bestämde sig att utreda saken som presumtivt mord. Det blev Bosch som tilldelades fallet – och tretton år senare är det fortfarande olöst, trots att Harry i hjärtat är övertygad om att han vet vem mördaren är.

När plötsligt åklagaren – en man med politiska ambitioner – hör av sig till honom och meddelar att de gripit en bestialisk seriemördare som också erkänt mordet på Gesto. Bosch får uppdraget att ta reda på om den mördaren talar sanning eller om han ljuger för att via en överenskommelse slippa dödsstraff.

Det visar sig att mördaren Raynard Waits är en slipad typ, minst lika intelligent och listig som Poeten i boken med samma namn (1996, på svenska 1998). Men det här blir en historia med många bottnar, lurendrejerier, dödsskjutningar och korruption inom poliskåren. Med hjälp av sin gamla käresta, FBI-agenten Rachel Walling, kommer Bosch lösningen på spåren.

Michael Connelly. Foto: Wendy WerrisDet här är en – som vanligt – mycket välskriven kriminalroman från förre brottsreportern Michael Connellys penna. Han tillhör de få som med ett effektivt och lättläst språk lotsar läsaren genom de mest hårresande mänskliga labyrinter. Känslighet och hårdhet blandas till en närmast oemotståndlig mix. Det gör att man som svensk klarar av att svälja de märkligheter som vidlåder amerikanska mordutredningar.

Michael Conelly. Fotograf: Wendy Werris

Taggar: ,