Jun 18th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Rättvisans mörker

Av Donna Leon
Uniform Justice 2003
Översatt av Ing-Britt Björklund
Forum 2009

En elev hittas hängd i badrummet på en privat kadettskola i Venedig. Alla är övertygade om att han har tagit livet av sig. Kommissarie Brunetti är inte lika säker. När han börjar undersöka fallet märker han att ingen vill uttala sig om någonting för honom. Inte ens den dödes far, en före detta politiker som blivit avpolletterad på grund av sin hederlighet. Som vanligt i böckerna om Brunetti får han hjälp av polischefens sekreterare som har bekanta här och var och som alltid tycks känna eller känna till människors mörkare sidor. Om inte, lyckas hon ta reda på dem och förmedla informationen till Brunetti.

Donna Leon

Det här är en kriminalroman som inte alls har det sedvanliga slutet. Och vägen dit tillhör de mindre vanliga. Det gör att man har svårt att släppa ifrån sig bokens handling. Hela romanen känns som en svidande vidräkning med den italienska korruptionen. Eller för att tala i klartext Berlusconis fullständiga makt genom att inte bara ha det viktigaste politiska ämbetet utan att ha full kontroll över massmedia. Jag vet inte men jag tolkar boken som ett spjut, ett vitglödgat spjut, som kastas med våldsam kraft av Donna Leon, denna amerikanska som bor i Venedig och som inte låter sina böcker översättas till italienska, mot Italiens nuvarande makthavare Berlusconi. Mannen som dessutom mer eller mindre medvetet häver ur sig en mängd yttranden av osedvanligt otäck karaktär.

Rättvisans mörker innehåller inte bara samhällskritik utan som vanligt skriver Donna Leon en skönlitterär berättelse med intressanta detaljer från Venedig och porträtt av maktmänniskor eller visar upp helt vanliga människor som du och jag.

Den här romanen är kanske inte den mest spänningsfyllda av Leons böcker, men jag bedömer den som hennes hittills bästa inte bara för den raffinerade och känslomässiga samhällskritik hon presenterar utan för hennes miljöbeskrivningar och persongestaltning som är av bästa skönlitterära kvalitet.

LENNART HÖGMAN

Taggar: , , , , , ,