RÄTTSLÖS Baserad på en sann historia

Jul 15th, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till RättslösAv Karin Aspenström och Peter Rätz
Lind & Co, 2014
ISBN 978-91-7461-293-6, 317 sid

Detta är den andra fristående boken om polisinfiltratören Peter Rätz, skriven av film- och teveförfattaren Karin Aspenström. Den tidigare hette Brännmärkt och kom 2013. I båda dessa böcker berättar Rätz (född 1965 och uppvuxen i Falun) om hur han 1995 värvades av polisen då han arbetade inom restaurangbranschen i Stockholm. Uppdraget gick ut på att bli förtrogen med kriminella inom Bandidos, Hells Angels, Brödraskapet och öststatsligor för att vidarebefordra informationer till polismyndigheten.

Peter RätzDet är inte första gången hans långa liv och leverne i den undre världen kommit på pränt inom hårda pärmar. 2009 gav Dick Sundevall ut intervjuboken Peter Rätz: Nio år som undercoveragent som jag anmälde i Dast. Efter en klantig incident i Dalarna avslöjades han och blev omskriven av Grubb Jan Stigson i Dalademokraten (mannen som fortfarande är övertygade om att Quick är seriemördare). Tydligen hade han tänkt sig hjälp från polisen i det dilemmat, men i det fallet var den streetsmarte mannen naiv.

Av den anledningen har han sedan dess varit på flykt med ett pris på sitt huvud. Ett försök av polisen att påstå att han omkom under tsunamikatastrofen 2004 misslyckades, så flykten fortsätter.

Att en man med sådan bakgrund är mumma för underhållningsindustrin är förståeligt. Han har till exempel fått vara förebild för karaktären Frank Wagner i Johan Falk-filmerna. Att filmmanusförfattaren Aspenström tussats ihop med Rätz för böckerna som ges ut av Lind & Co är nog ingen tillfällighet.

Detta romanbygge (grunden har alltså en sann historia) har ändå fått formen av spänningsfiktion. De kriminella gängens medlemmar är hårda antingen de är svenska motorcykelbovar eller tillhör östliga maffiagrupperingar. De sysslar alla med grov brottslighet: narkotika- och vapenhandel och de ryggar inte för mord.

Detta sätt att berätta är effektivt, fast läsaren har inte en chans att klura ut vad som är sanning och vad som är hittepå. Inte heller är jag så säker på att det inte finns en dold agenda instoppad bland bokstäverna. Rätz har – om allt han hittills påstått är sant – all anledning att ge igen mot polismakten och den kontaktperson han hade där. Den lilla air av likhet med Leslie Charteris romanfigur (senare teveidol) Simon Helgonet Templar är avlägsen och glorian har nog blåst på sned trots alla bedyranden om att han ryggar för utstuderat våld och att han hyser samvetskval vid sina transporter av baltiska prostituerade.

Aspenström skriver ofta korta, filmiskt effektiva kapitel.

Om allt är sant är det upprörande intressant. Om det är fiktion så är det i alla fall spännande.

Karin Aspenström