Feb 7th, 2022 | By | Category: 2022-02 feb, Recension

Omslag till RåttönAv Jo Nesbø
Rotteøya og andre fortellinger, 2021
Översatt av Per Olaisen
Albert Bonnier Förlag, 2021
ISBN 978-91-0-019113-9, inbunden, 328 sidor

Råttön innehåller fem noveller. Gemensamt är personernas vilja att klara livhanken i livsfarliga situationer. De som jagar blir villebråd och tvärtom. Ett mörker råder i en tid långt i framtiden eller ganska nära. Berättarstilen är ett lakoniskt accepterade av att man måste vara sig själv närmast, ständigt på vakt och att en och annan oskyldig kan bli ett offer på vägen mot överlevnad. Det är skräck alltså. Den kryper på läsaren från början och vässas under tiden. Mycket … underhållande.

I novellen Råttön har rättssamhället fallit ihop. Polisen gör sig osynlig i en amerikansk stad där mc-gäng etablerat zoner. Gängmedlemmarna rånar för mat och bensin och dödar för husrum och för att behålla reviren. Yvonne, en av två berättarjag, har hamnat högt upp i ett gäng. Hon balanserar mellan gammaldags moral och nödvändigheten av att inte mista sin plats som vice ledare i gänget.

Gängens svarta värld bildar fond i detta tragiska drama. Genom otäcka omständigheter tangerar Yvonne en vanlig familjs leverne. Man, hustru, tonårsdotter och liten son. Det andra berättarjaget är mannen i familjen. Han tror på rättssäkerhet tills en fasansfull ögonöppnare kräver att han tar saken i egna händer.

Novellerna är fristående berättelser. Händelserna utspelar sig på olika platser. Även om tidsangivelser inte anges, det är inte nutid, inte framtid, känns verkligheterna som skildras ha stagnerat efter pandemier, ställningskrig och krig. För det svarta är inte bara förödande utan också så mänskligt att läsaren kan känna identifikation med sitt inre (hemska?) jag. Och det är ruskigt bra.

Jag rekommenderar samlingen. Om man kan spela schack ger sista novellen Svart springare möjligen en extra spänningsdimension men jag är nöjd med min läsupplevelse.

HELENA SIGANDER

Jo Nesbø