RÄTTEGÅNGEN MOT ALMQVIST

Jun 30th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Rättegången mot Almqvist

Av Cecilia Sidenbladh
Ellerströms 2008

Långt innan kriminalromanen blev en framgångssaga i svensk litteratur var en ledande svensk författare inblandad i en brottsintrig som fortfarande gäckar och fascinerar. I juni 1851 flydde Carl Jonas Love Almqvist, sin tids mest kontroversiella svenske kulturpersonlighet, landet och lämnade en härva av anklagelser och utredningar om giftmordsförsök på en ökänd ockrare bakom sig.

Var han skyldig? Eller ett offer för en konspiration med förgreningar in i kungahuset?

Cecilia Sidenbladh, som skrivit en avhandling om Almqvist och bildkonsten, har nu sammanställt en volym med dokument från polisutredningen om det påstådda giftmordsförsöket och de invecklade turerna med lån, förkomna reverser, hunsat tjänstefolk och havererade släktrelationer. Hon svarar också för den pedagogiska introduktionen till materialet och för att dokumentens bitvis tungrodda gamla kanslisvenska bearbetats till modern sakprosa. (De ursprungliga texterna har samtidigt gjorts tillgängliga på Internet.) En del nya analyser av bl.a. handstilar har också gjorts.

Som socialjournalistiskt råmaterial – och som en bild av tidiga polismetoder – är Sidenbladhs sammanställning bitvis oemotståndlig. Beskrivningen av det mellersta 1800-talets andligt trånga, materiellt torftiga och politiskt harhjärtade Stockholm överträffar stundtals Almqvists egna realistiska berättelser. Det stiger en doft av ett gammalt, men inte helt oigenkännligt Sverige ur bokens sidor.

Så mycket klokare när det gäller händelseförloppet blir dock inte läsaren. Sidenbladh vill gärna sätta frågetecken inför enkla teorier om Almqvists skuld. Mycket tyder ändå på att den landsflyktige författaren hade en del att förklara, vilket inte behöver motsägas av att hans fiender var snara att utnyttja varje felsteg till sin fördel.

Men var och en har nu möjlighet att lägga sitt eget pussel och göra sina egna tolkningar av vad som hände den där sommaren när det officiella Sverige stod och vägde på modernitetens tröskel – och bestämde sig för att vänta ett tag till, när det så lämpligt blev av med en av sina vassaste vedersakare.

PÄR ALEXANDERSSON

Cecilia Sidenbladh. Foto Thomas Sidenbladh