Nov 16th, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Norlén & Slottner, 2014
ISBN 978-91-86859-92-3, 55 sidor

Omslag till FågelskrämmanFÅGELSKRÄMMAN Skymningsnoveller
Av Melker Garay
Norlén & Slottner Förlag, 2015
ISBN 978-91-87685-63-7, 82 sidor

Författaren Melker Garay föddes 1966 i Chile och kom till Sverige 1970 och hamnade i Norrköping. Han studerade i Uppsala där han var med om att starta kulturföreningen Sine qua non gav ut tidskriften Kaos. Garay debuterade 2008 med romanen Kyrkvaktmästarens hemliga anteckningar och det mesta han skriver kretsar kring filosofiska, teologiska och existentiella frågor. 2009 kom Josef Kinski och döden, där temat är meningen med döden och livet. Hans böcker är översatta till bland annat spanska och han är medlem i författarförbunden i både Sverige och Chile och valdes in i svenska PEN 2012.

Melker GarayMan märker hans intresse för filosofi och teologi i de funderingar om meningen med livet som skiner igenom i Råttan och andra onda berättelser där de korta novellerna talar om människans tillkortakommanden och inställningar till moraliska spörsmål. Människans fria vilja är inte alltid av godo, den kanske inte ens finns utan styrs av de egoistiska begär som påverkar alla beslut. I en del noveller känns det som om Garay påverkats av de sedelärande fabler som var ett rättesnöre för europeiska barn vid tiden för förra sekelskiftet. För något av en fabel är det väl när novellen Råttan berättar om hur en av den arten blir ett slags Messias för sina fränder.

Även i samlingen Fågelskrämman är motiven likartade. Garay berättar om människans sämsta sidor och om hur livslögner oavbrutet undergräver vår förmåga att vara rationella men också fungerar som självförsvar. Det här kan låta gruvligt tråkigt men det mörkt trista, för att inte säga triviala, motverkas något av författarens humor som ibland är underfundig och ibland tangerar amerikanska tidiga Hollywoodskämt.

BJÖRN ENMAN