Feb 18th, 2014 | By | Category: 2014-02 feb, Recension

Omslag till RastlösAv William Boyd
Restless 2006
Översatt av Gabriel Setterborg
EA Förlag 2013
ISBN: 978-91-87519-11-6, 315 sid

I början av andra världskriget var England och USA såta vänner. Det betydde inte att de två länderna helt litade på varandra. Precis som regeringen Obama nu lägger ner stora resurser på att avlyssna vänskapligt sinnade regeringschefer, som Angela Merkel i Tyskland, gjorde regeringen Churchill samma sak gentemot USA och dessutom försökte man manipulera amerikanska medier, allt för att få Nordamerika att gå med i det krig som inte minst under 1940 och 1941 plågade England mycket svårt. Man planterade systematiskt anti-tyska artiklar, såg till att trakassera nazisympatisörer och lyckades till och med hitta en astrolog som spådde katastrof för Hitler och Tyskland.

William BoydDet är mot denna bakgrund William Boyd spinner spionintrigen i Rastlös, hans nionde roman och den första på svenska. Här rekryteras den vackra unga ryskan Eva Delectorskaja till den brittiska underrättelsetjänsten i Paris 1939. Hennes bror har mördats så britterna lyckas ganska lätt i sitt uppsåt. Men saker och ting kompliceras när hon under agentutbildningen förälskar sig i sin chef – och finner att kärleken besvaras.

Allt vänder när ett viktigt uppdrag går i stöpet. Hon dödar en fientlig agent genom att sticka en penna i hans öga. Plötsligt är Evas liv i fara och hon tvingas fly, skapa en ny identitet som den engelska, styvläppade hemmafrun Sally Gilmartin som alltid talar överkalssbrittiska, och ligga lågt på den engelska landsbygden.

Evas historia är berättelsen om en kvinnlig spions liv och läsaren får den till livs genom scener i någorlunda kronologisk ordning – rekryteringen till Secret Service, utbildningen i Skottland, arbetet med propaganda i New York till dess hon blir förrådd i New Mexico och måste se till att bli osynlig.

Här finns något av atmosfären från Le Carrés tidigare böcker, krigsspioneriets paranoia och ruelsen som kommer efter. Vi får små glimtar i hur en spion ska arbeta. Lagom mycket, inga överdrifter. Om ett lösskägg krävs, placera dit ett lösskägg men öka inte på med ett träben och en provocerande dialekt. Språket är sepia, inga utsmyckningar, knappt någon humor alls och rätt känslokallt. Trots spioneriets regel nummer ett ”Lita inte på någon”, känns det som om det går att lita på den här berättelsen.

Så sent som i fjol utsågs William Boyd vid London Book Fair till Dagens författare, men har tidigare fått manga priser och utmärkelser. För Rastlös har han belönats med Costa Book Award.