RADIOGRAMMOFONEN − en harmoni i klang och elegans

Dec 2nd, 2008 | By | Category: 2008-5, Recension

Omslag till Radiogrammofonen

Av Lars-Göran Dybäck
Premium Publishing 2008

Det är ganska märkligt att jag, som avskyr att gå i varuhus och inte gillar att läsa kataloger har fallit så pladask för Dybecks bok Radiogrammofonen. Den innehåller till stor del faximiler av kataloger från radioföretag, utgivna under 30-, 40-, 50- och 60-talen, som beskriver den flotta musikmöbel som under denna period flyttade in i svenska vardagsrum. Jag minns dessa apparater från min egen barn- och ungdom och minnena driver fram den typ av nostalgi som hårt drabbar mycket vuxna män (kanske också kvinnor i samma ålder, men det vet jag mindre om).

På samma platser i hemmen står nu en TV, gärna platt tillsammans med en cd- och dvd-spelare – och de är inte hälften så snygga som den gamla radiogrammofonen. Fast ljudet är ofta bättre.

Radiogrammofonerna började komma till Sverige i mitten av 1930-talet men det tog snudd på 20 år innan försäljningen tog rejäl fart. Troligen berodde detta på ett fenomen som inte funnits tidigare – tonåringen. En tonåring gillade musik, helst den nya som kallades rock’n’roll, och när de uppfann något som kallades föräldrafritt krävdes en manick på vilken man kunde spela Elvis och Little Richard på någorlunda hög volym. Föräldrarna kom på att det gick att lyssna på Vildandens sång med Thory Bernards på samma apparat och den kombinationen gjorde radiogrammofonen så populär att den tillsammans med bilen blev folkhemmets nya statussymbol. Enligt boken och en dåtida undersökning var Sverige det land i världen som hade störst utbud av radiogrammofoner. Säsongen 1955/56 fanns hela 118 olika modeller att välja på i de färgglatt illustrerade katalogerna.

Mot slutet av 60-talet tog epoken slut. Det kom bättre musikmaskiner som kunde spela singel-. EP- och LP-skivor i vinyl. 78-varvarna började bli ett minne blott, knappt någon ville längre ha det svajiga ljudet av sådana som slirade under skivväxlaren.

Dybeck berättar också en hel del om grammofonens och grammofonskivans historia. Han släpper fram dåtida artister som Gert Lengstrand (gammal sångare i rockbandet Streaplers, som fortfarande är ute och spelar dansmusik), Lill-Babs, Rock-Olga, Klas Burling (mannen som blev idol genom att spela moderna skivor i Sveriges Radio), Claes af Geijerstam (popidolen Clabbe i Ola & Janglers), Rockande samen Sven-Gösta ”Vid foten av fjället” Jonsson och Anna-Lena Löfgren, för att nämna några som berättar om radiogrammofonens betydelse för deras musikaliska utveckling.

Och de här apparaternas höljen förtäljer en hel del intressanta saker om formgivningen vid mitten av förra seklet.