RACE THE ACCIDENT OCH ANDRA FÖRMODANDEN

Aug 13th, 2016 | By | Category: 2016-08 aug, Recension

Omslag till Race the accidentAv Sanna Oliv de Vale och Joachim Albacke
Sprutter Procuctions, 2016
ISBN 978-91-639-0353-3, 528 sidor

Detta är en myllrande, intressant och i vissa avseenden träffsäker historia om livsval och matematik. Historien tar sin början på 1920-talet då den fascistiskt lagda Sofia Padovan växer upp, aningen traumatiserad av hemskheter som hänt redan innan hon föddes och hon känner sig inte älskad och tror inte ens att hennes föräldrar ville ha henne när hon kom till världen. En stor del av berättelsen utspelas under andra världskriget. 1939 kommer nämligen Sofia till Stockholm efter att ha fått ett stipendium avsett för kvinnor som vill studera avancerad matematik.

Till Stockholms högskola kommer också den matematiska begåvningen Ingvar Segelborg, uppväxt i ett känslomässigt kyligt arbetarhem i Eskilstuna. En mecenat har in sett hans anlag och förstått betydelsen av att han får studera vidare. Han och Sofia träffas och kärlek uppstår. Deras gemensamma intresse präglar relationen och en matematisk gåta, där titelns ord förmodanden hör hemma, har stor betydelse både för handlingen och huvudpersonernas fortsatta utveckling.

Sanna Oliv de Vale och Joachim AlbackeDet är en intressant berättelse om vad väljande bland olika alternativ får för betydelse när de väl är gjorda och eftersom en stor del av intrigen utspelar sig under Hitlertiden och har matematik som ett grundtema kommer också kodknäckning in i bilden – liksom naturligtvis mer mänskliga trassligheter som kärlek, erotiska förvecklingar och svek.

I den senare delen av romanen – den avslutas 2011 – får vi träffa den frånskilde programmeraren Daniel Bellman, en nätdejtande 43-åring som emotionellt är mycket yngre. Vid sidan av sitt dugliga men ointressanta arbete med olika projekt är han en baddare på att försöka ragga kvinnor via datorn.

Det är allmänmänskliga ting de båda författarna tar upp i boken med den för de flesta svenskar smått obegripliga titeln.

Joachim Albacke föddes 1960 i Uppsala men är uppväxt i Stockholm och arbetar som kravspecialist för it-system inom finansmarknader. Han har också publicerat sig som teknisk skribent.

Sanna Oliv de Vale, född 1961 i Stockholm är söderbo men har bott många år i Portugal. Hon är kulturvetare och utbildad friskvårdskonsult. Nu arbetar hon i statlig tjänst.