PYRAMIDEN

Sep 5th, 2009 | By | Category: 1999-3, Recension

Av Henning Mankell
Ordfront 1999

I likhet med Star Wars har serien om Wallander fått en prequel. Mankell själv betonar nogsamt i förordet att de fem berättelserna (ett par tidigare publicerade i andra sammanhang) inte ingår i den svit böcker som i fjol avslutades med Brandvägg. Oavsett vad man anser om Mankells skrivkonst har romanerna rört upp känslor hos läsarna, smittat dem med den oro han funnit så befogad att förmedla. Pyramiden förhåller sig på ett ganska inkonsekvent sätt till de ”följande” romanerna.

I ettan, Mördare utan ansikte, talar Wallander om svensk invandringspolitik som ny och främmande/skrämmande. Men i en novell i Pyramiden som utspelar sig 1975 ger sig Wallander på en chef och försvarar invandring i likartade termer.

Alltsammans börjar i novellen Hugget, som utspelar sig 1969 då polisman Wallander är 21 år och bor i Rosengård i Malmö. Han har kvinnobekymmer och familjebekymmer. Nu hittas dessutom en granne skjuten. I de här fem berättelserna är sig inte Wallander rikligt lik. Han har inte börjat med sitt vankande, grubblande och filosoferande utan framstår som en ytterst vanlig romanpolis. På sätt och vis är det befriande för oss som inte hundraprocentigt låtit oss fångas av Mankells politiska poänger.

En sak är säker: Mankell trivs bättre när han skriver romaner och får ta utrymme på sig. I ett par av de kortare historierna tar alltsammans på något sätt slut innan det ens börjat. Därför är titelberättelsen på nästan 200 sidor den man trivs bäst med. I den störtar ett litet flygplan och brinner upp tillsammans med männen ombord. De identifieras efterhand som kriminella. Under utredningen brinner en sybehörsaffär och de två gamla kvinnliga ägarna som hittas i askan visar sig vara avrättade med nackskott.

Den historien har eller den senaste tidens händelser fått en mycket djupare aktualitet än den skulle ha haft om vi sluppit skotten i Malexander och bomberna i Tumba och Malmö.

Det är en på många sätt intressant bok. För Wallanders vänner är den ett intressant förspel, för oss andra ett någorlunda sanningsenligt nedslag i olika tidsepoker.

BIRGITTA HÄRNER