PUNKSERIER

May 31st, 2016 | By | Category: 2016-05 maj, Recension

Omslag till PunkserierAv Mare Kandre
Kartago förlag, 2016
ISBN 9789175151137, 92 sidor

Jag är inte bekant med Mare Kandres verk men jag har förstått att hon betraktades som litterärt underbarn och författare till svåra böcker. Innan hon blev känd författare var hon tecknare, punkare och musiker. Hon tecknade för punkfanzines och spelade i bandet Kramp, Ruhr och Global Infantilists. Efter att ha läst hennes (ibland ofärdiga) undergroundserier så förstår jag var ryktet om hennes svårhet kommer ifrån.

Hennes serie Punkaren är en serieversion av The Punk av den då 14-åriga Gideon Sams, vilket är en Romeo och Juliahistoria mellan en punkare och en teddyboy (två musikfraktioner som hatade varandra) och som blev omtalad i England då bilden av punkare var en våldsam sådan.

Mare KandreMare gjorde aldrig klart serien. Den är kontrasttung i svart tusch och ger ett starkt intryck av en tecknare som letar ett fritt medium att utvecklas i. Hennes serie Dumheten handlar om en kvinna i en liknande kontrasttung skildring som bokstavligen ropar efter hjälp. De flesta ignorerar henne fullständigt och de som inte gör det bara låtsas lyssna och bry sig medan de tydligt visar att de tycker hon bara är sjåpig. Det är en välillustrerad beskrivning om hur det är att ha ångest.

Utöver det får vi läsa en novell kallad Herr X och en textlös drömsk serie utan titel. Där tar Mare Kandres punkserier slut, och berättelsen om henne och den tid hon levde i tar vid i eftertexterna av Jonas Ellerström.

Det är här man får lära känna Mare och om hur punken förstörde sig själv som samhällsuppror men hjälpte kvinnor som Mare att hitta en gemenskap och en uttrycksmetod.

Medan serierna, intressanta som de ändå är, mest kan betraktas som en visuell parantes i seriehistorien är det i eftertexterna detta album briljerar. Den höjer ett annars ganska menlös seriesamling riktad till Kandrefans och åldrande punkare med för mycket pengar i plånboken till en insiktsfull resa in i 80-talets upprorsvärld. Det är absolut inget alla kan finna något engagerande ur, men är man minsta intresserad av det vi nämnt så förtjänar detta åtminstone en läsning.

JOHANNES GENBERG