Nov 10th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till Profeterna vid EvighetsfjordenAv Kim Leine
Profeterna i Evighedsfjorden 2012
Översatt av Inge Knutsson
Forum 2013
ISBN 978-91-37-13824-4, 560 sid

Historier om Grönland finns det inte så många av längre på svenska språket. Den författare som tidigare gjorde sig ett namn genom att skriva om regionen var Peter Freuchen (1886–1957), som tre gånger korsade Grönlands glaciärer. Förutom att skriva intressanta böcker gjorde han också filmer. Under rubriken onödigt vetande kan nämnas att han året före sin död vann högsta priset i det amerikanska TV-programmet 64 000-dollarsfrågan.

Kim LeineEtt annat och helt annorlunda sätt att behandla den stora istäckta ön har norsk-danske Kim Leine som i sin fjärde roman Profeterna vid Evighetsfjorden (Vinnare av Nordiska rådets litteraturpris 2013) berättar om Grönlands kolonisering och det är ingen vacker historia. Det gällde att sno åt sig så mycket det gick av naturtillgångarna och politikerna i Norden var inte alls ointresserade. Inte heller prästerskapet som såg de grönländska invånarna som hedningar i behov av kristendom. Det var en norsk-dansk präst vid namn Hans Egede som inledde kolonisationen av Grönland år 1721, så det är adekvat att Leine gör en präst med samma bakgrund till huvudperson i romanen. Morten Falck kommer på 1780-talet till ett ställe där folk svälter, spriten flödar och där ingen tycks veta vad kristen moral innebär – något han inte har så mycket emot.

Falck blir präst vid Sukkertoppen i den danska kolonin Godthåb på Västgrönland och hoppas på att kunna praktisera sin litterära idol Rousseaus idéer i verkligheten. Han får det inte så lätt. Många grönländare har visserligen låtit omvända sig till kristendomen men stor del av dem utövar fortfarande sina hedniska riter. Frågan Leine ställer är om urbefolkningar har samma rätt att göra sig fria från förtryckare som andra när det är civiliserade människor som står för förtrycket. De är ju inga naturmänniskor av det slag prästen hoppats träffa. Falck ser sådana tendenser som syndfullt oberoende och därmed en fara. Samtidigt är han inte sen att utnyttja denna syndfullhet och får stå ut med den bittra ånger som följer. Detta märker grönländarna rätt snart, fattar att prästen inte är så religiös och bara predikar på rutin.

Det är en gripande historisk eländesskildring med smak av Dante som Leine åstadkommit. Falck tror från början att han har kraften att omforma sig själv men finner att det är en illusion. Skulle han ha gjort mer nytta som läkare, något han tänkt bli innan han svepte in sig i prästkappan? Kanske hade han då kunnat lära sig att bli som inuiterna som alltid har nära till skrattet och ligger med varandra när det passar utan att tyngas av dåligt samvete.

Boken väcker intressanta tankar.