PRINSESSAN

Oct 2nd, 2012 | By | Category: 2012-10 okt, Recension

Omslag till PrinsessanAv Tomas Arvidsson
Tre Böcker 2012
ISBN 9789170297199, 175 sid

Tomas Arvidsson har bl a varit lärare och utbildningsledare vid Högskolan i Kalmar och vd för tidningen Barometern. Under en tid var han chef för Sveriges Television i Värmland. Böckerna om den brottslige studierektorn i Kalmar, Jan Bertilsson, blev TV-serie med Björn Gustafson i huvudrollen och gjorde stor succé. Arvidssons senaste litterära alster, en kriminell historia kallar han det, är en liten behändig volym.

Tomas ArvidssonI den nya boken, Prinsessan, är det andra figurer från författarens persongalleri som har de tunga rollerna; John Frithiof Gary Sven Mattsson, kallad Svenne, 39-årig säkerhetsexpert och Kenneth Lind, några år yngre kassaskåpssnille. De två kompisarna har sedan några år lämnat brottets bana, men nu har Svenne av en extraknäckande chef inom Kriminalvården fått ett erbjudande han inte kan tacka nej till. Kenneth är först inte intresserad, men när han hör vilka enorma summor ett återfall skulle inbringa, bestämmer han sig för att vara med. De här smarta gentlemannatjuvarna ska stjäla världens dyraste tavla, Leonardo da Vincis La Bella Principessa, som tillfälligt visas på Eriksbergshallen i Göteborg. Rigorösa säkerhetsinstallationer ska skydda konstverket under utställningstiden. Svenne, Kenneth och dennes farsa, 65 plus och fixare, lyckas med kuppen. Polisen och försäkringsbolaget måste sätta till alla klutar för att snabbt hitta gärningsmännen. Försäkringsutredare Karolina Jonsson, tidigare polis, känner sedan gammalt till de två bovarna, som inte får någon lugn och ro när de nu ska inkassera belöningen för prinsessan.

Arvidsson är en stor humorist och boken innehåller många festliga typer i roliga situationer. Han har ett härligt språk med dråpliga uttryck. Visst är det trevligt att bli underhållen en stund och få skratta då och då, men det ligger alltid en risk i att späcka en berättelse med putslustigheter. Det blir lätt för mycket av den varan – som i Prinsessan.

MONICA LINDSTRÖM