PRINS ZALESKI

Aug 21st, 2021 | By | Category: 2021-08 aug, Recension

Omslag till Prins ZaleskiFyra noveller av Matthew Phipps Shiel
Red och förord: Per Olaisen
Aleph förlag, 2001
ISBN 978-91-87619-55-7, 144 sid

Den brittiske författaren Matthew Phipps Shiel (1865–1947) kom ursprungligen från Västindien. Han skrev romaner och noveller inom genrerna skräck och science fiction. Man kan lättast förstå hans stil när man vet att H. P. Lovecraft såg sig som ”hans litteräre själsfrände” och tyckte att Shiels noveller ”uppnår en hög nivå av skräckfylld magi”. Enligt Wikipedia är hans Matthew Phipps Shielmest kända verk romanen The Purple Cloud, vars första utgåva kom 1901, och kritikern Jan Broberg (1932–2012) menade att han var mycket påverkad av Edgar Allan Poe och att hans länsstolsdetektiv prins Zaleski hade likheter med Poes C. Auguste Dupin.

Redaktören Per Olaisen kallar författaren dekadent. Hans huvudperson, den excentriske Zakeski är det utan tvivel. Den briljante ryske prinsen har besviken över världens tillstånd dragit sig tillbaka undan till ett fallfärdigt herresäte i Wales där han begrundar historiska och kosmiska gåtor medan han berusar sig med opium. Likt Hitchcock ger Shiel sig en cameoroll när han besöker sin hjälte med en gåta som måste lösas.

Boken innehåller alltså fyra noveller: Ätten Orvens hemlighet, Edmundsbury-munkarnas ädelsten, S.S. och Prins Zaleskis återkomst. Den första storyn är ett intressant upp-i-rök-mysterium om stöld, försvinnande mordvapen och avskurna fingra medan Edmundsbury-munkarnas ädelsten handlar om en stulen, påstått magisk juvel och en förvirrad gammal mans försök att återfå den. I S.S. löser prins Zaleski ett intrikat chiffer och hamnar själv i fara när en hemlig organisation hotar mänskligheten. Prins Zaleskis återkomst berättar om det sena 1800-talets storpolitik (novellerna kom ut på svenska 1895) med seriemord i London som följd.