PRESIDENTENS STAV

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-4, Recension

Av Tony Hillerman
Sacred Clowns 1994
Översatt av Lena Schultz
Natur & Kultur/Legenda 1995

Den erfarne amerikanske författaren Tony Hillerman (född 1925) har summa summarum tolv tidigare kriminalromaner bakom sig, många av dem översatta till svenska. Alla utspelar de sig i nutida nordamerikansk indianskmiljö (företrädesvis i New Mexicos gamla Navajoområde) och med endera den äldre polismannen Joe Leaphorn eller hans yngre kollega Jim Chee, bägge av Navajo-ursprung, som sina problemlösare.

I roman nummer tretton befinner sig Hillerman i toppform och låter skickligt skildringen av två individuellt begångna brott kopplas ihop och till sist löpa samman vilket också bidrar till att de bägge fallen kan klaras upp. Dels handlar det om mordet på en av deltagarna i en rituellt religiös indiansk ceremoni med inslag av heliga kachinas och groteska kohare-clowner. Och dels om mordet på en vit konsthantverkare och lärare vid en indianskola i reservatet, varvid även en tonårspojke försvinner samtidigt med en värdefull stav som en gång handgjordes speciellt för en president. I Jim Chees relation med en indiansk advokat och Joe Leaphorns trankila romans med en universitetsprofessor får också tillbörligt med utrymme i romanen. Som vanligt har Hillerman en sorts vindpinad enslighet och exakt känsla i sitt språk, som mycket starkt ökar attraktionskraften i själva lösningen.

Diverse indianska sedvänjor och uråldriga kulturmönster smygs också, nästan omärkligt, in i den spännande handlingen och gör ”Presidentens stav” till en febrigt utmärkt kriminalroman som äger rum i en fascinerande etnisk miljö. Många oväntade valörer förekommer dessutom under lösningens gång. Bara att inhandla och slå sig till ro med denna garanterat godkända kvalitetsdeckare alltså.

ROLF NILSÉN